Et dampdrevet lokomotiv fra England er på få dage i stand til at trække 10.000-15.000 mennesker til Danmarks Jernbanemuseum, hvor de vil blive forsøgt lokket ind i en historisk verden.

Med hjælp fra et lyseblåt lokomotiv fra 1903 håber Danmarks Jernbanemuseum de næste dage at få lokket tusindvis af gæster fra ét univers over i et andet.

Gæt et tog. Thomas Togs engelske management tillader først, at hans venlige ansigt bliver synligt i dag.

”Vi plejer at have mellem 10.000 og 15.000 gæster på de fire dage, Thomas Tog er på besøg, sammenlignet med et årligt besøgstal på mellem 70.000 og 80.000,” siger direktør for Danmarks Jernbanemuseum, Steen Ousager.

For ham og personalet er Thomas Tog-dagene en fest, både fordi der er masser af liv og aktiviteter indenfor og udenfor den gamle remise i Dannebrogsgade, men også fordi dagene er en fremragende chance for museet til at vise, hvad det kan byde på.

Steen Ousager har været direktør på Danmarks Jernbanemuseum siden 2016 og interesseret i tog gennem store dele af sin forskningskarriere.

”Thomas Tog-universet er både sympatisk, appellerende og opbyggeligt. Thomas Tog er jo et meget hjælpsomt, trofast og tappert tog, som ikke lader sig slå ud, men kæmper videre, selv om de større tog ikke altid er særligt rare. Han er også et meget tolerant lokomotiv,” siger den 65-årige museumsdirektør.

”Samtidig er han med til på en sjov og vedkommende måde at åbne for både de historiske og teknologiske perspektiver ved jernbanedrift. Jeg hader selv at få at vide, hvad jeg skal mene, når jeg besøger et museum, så med Thomas Tog forsøger vi i stedet at smugle historisk viden ind i vores gæster,” smiler Steen Ousager.

Den udgave af Thomas Tog, som besøger Danmarks Jernbanemuseum, er bygget i West Yorkshire i 1903. Bøgerne om det lille lokomotiv blev skrevet fra 1945 til 1972 af den engelske præst Wilbert Awdry.

Han peger på, at jernbanen siden midten af forrige århundrede har spillet en central rolle i udviklingen af det moderne, danske samfund.

”Både som landbrugsland og under industrialiseringen har jernbanen spillet en meget vigtig, understøttende rolle. Både råstoffer, kul og forædlede produkter er i forskellige perioder blevet transporteret med tog. Og de steder, man anlagde jernbane strækninger, skød der stationsbyer op,” siger han.

Thomas Tog trækker tusindvis af gæster til jernbanemuseet, hvor de ser ham køre og få vand og kul på samt interagere med kontrolchefen og museets eget, menneskeliggjorte lokomotiv, Hansine. Foto: Danmarks Jernbanemuseum.

”Selv i dag spiller togdriften en stor rolle i vores samfundsudvikling, både når vi taler fjerntog, nærtrafik, s-tog, metro og letbane. Samtidig er der noget meget fascinerende ved at rejse med tog, for det er efterhånden ét af de få steder, hvor vi er nødt til at forholde os til dem, vi sidder i nærheden af. Det er nærmest et kollektivt fællesskab, man pludseligt sidder i, og som man er nødt til at forholde sig til, ” siger Steen Ousager, som glæder sig til at vise museet frem de kommede dage.

”Vores succes er, at vi får appelleret til en masse børn og forældre, så de kommer igen,” siger Steen Ousager.

Steen Ousager mener, at jernbanedriften i over halvandet hundrede år har understøttet udviklingen af det danske samfund på afgørende punkter.