36-årige Bjørn Hentze var med til at åbne Storms Pakhus for to et halvt år siden og er stolt over, at snart en million gæster har besøgt den gamle tømmerlade fra 1944.

Bjørn Hentze husker stadig den februardag i 2017, da han for første gang fik lov til at åbne portene og kigge indenfor i Storms Pakhus, som på det tidspunkt havde stået tomt i seks-syv år.

”For sådan nogle som os, der godt kan lide at bygge ting op, var det et slaraffenland af muligheder. Det var et skatkammer, som bare ventede på at blive åbnet,” husker Bjørn Hentze, som tidligere havde kastet lange blikke efter pakhuset.

”Vi havde kontor i Wichmansgade fra 2015 til 2018. Når jeg gik forbi den tomme bygning, kunne jeg ikke lade være med at forestille mig, hvad man kunne bruge den markante bygning til,” siger Bjørn Hentze, som er medejer af Bargroup, der driver Storms Pakhus, Viggos, Den Brølende And, Klosterkroen, Lørups, Kong Tiki, Blomsten & Bien og Ryans.

”Vi havde gennem nogen tid gået og overvejet at prøve et streetfood-koncept af her i Odense. Vi kunne se, at det boomede med streetfood på Papirøen i København. Så da nogle fra ejerkredsen derovre tog kontakt til os, var det bare at gå i gang,” siger 36-årige Bjørn Hentze, som har været i bar- og restaurationsbranchen i halvdelen af sit liv.

36-årige Bjørn Hentze er fra Svendborg og begyndte at arbejde som bartender på Diskotek Chess som 18-årig. Siden kom han til Odense, hvor han arbejdede på flere værtshuse, inden han sammen med sin nuværende makker, Martin Bødker, i 2011 købte Viggos i Vindegade. Siden kom Gregers Schmidt med i trioen, der nu også ejer og driver Den Brølende And, Klosterkroen, Lørups, Kong Tiki, Blomsten & Bien og Ryans.

”Vi kunne også fornemme, at vi danskere ikke længere var så bange for at sidde ved langborde sammen med nogen, vi ikke kendte. I det hele taget kunne vi se en tendens mod det mere uformelle,” siger Bjørn Hentze fra Storms Pakhus, som i 2019 har fordoblet sit besøgstal til mellem 500.000 og 600.000 personer og snart runder en million gæster siden åbningen i sensommeren 2017.

”Jeg tror, at nøglen til vores succes ligger i, at vi helt fra begyndelsen har tilpasset os gæsterne og ikke omvendt. Vi har hele tiden gjort meget ud af at skabe nogle fede rammer, hvor der er plads til alle, Så kan gæsterne selv vælge, hvordan de vil bruge pakhuset,” siger han og peger på, at der både kommer pensionister, børnefamilier med barnevogne og folk i jakkesæt.

Storms Pakhus afholder hvert år 500 forskellige events herunder bankoaftener. Foto: PR/Storms Pakhus/Rico Feldfoss.

”Jeg er faktisk stolt over, at det er lykkes os at samle hele Fyn her i Storms Pakhus,” siger Bjørn Hentze og nævner, at de bevidst har undgået de landsdækkende kæder i boderne.

”Vi vil gerne have lokale restauratører og ildsjæle med passion for deres produkter til at drive boderne. Det giver det største engagement og den bedste kvalitet,” siger restauratøren, som selv har prøvet at brænde fingrene ved at forsøge at drive en bar på distancen.

Storms Pakhus er kendt for sit uformelle menneskemylder.

”Vi åbnede en bar i Aarhus, som vi efter et par år med underskud måtte afhænde igen. Vi havde ganske enkelt glemt den lokale forankring,” siger Bjørn Hentze, som glæder sig over, at området mellem havnen og centrum udvikler sig dramatisk i disse år.

”Det skyder op med boliger og uddannelser, skattebygningen bliver revet ned og erstattet med en større, og Lerchesgade skal måske laves om til sivegade. Vi er for alvor ved at have fået bundet havnen sammen med centrum,” siger Bjørn Hentze.