Hun var knap nok færdig med folkeskolen, da hun lavede sine første koncerter. Nu vil 22 – årige Sidsel lave en scene i Odense, hvor du kan være en af de første til at opleve ”morgendagens musikstjerner”. I weekenden laver hun en ny festival med nye talenter fra den danske musikscene.

Fredag og lørdag fyrer Kulturmaskinen op for en helt ny festival, som hedder ”Parasol”. Siddende i klapstole kan festivalgæsterne opleve musik og kunst, de ikke har oplevet før. Udover at ”Parasol” giver scenen til lokale musikere samt større plakatnavne som sangeren Bisse, rummer festivalen mere end sommer, sol og velkendte toner.

- Festivalen er en parasol af forskellige arrangementer og kulturinstanser. Teater Momentum og cirkusfolkene fra Dynamo laver også noget på festivalen. Vi får besøg af en videokunstner og laver koncertarrangørerne fra Røde Himmel og Dancelikamonkey koncerter med uhørt musik, fortæller Sidsel Linea Olesen, der har fundet det meste af musikken til festivalen.

Ifølge den 22- årige booker mangler Odense et sted, hvor du kan være en af de første til at opleve de store musiktalenter i Danmark, før festivaler, medier og playlisterne opdager dem.

- Der mangler et sted i Odense for vækstlagsmusik, som alle kan være med på. Der er ikke så meget fokus på at finde morgendagens stjerne i Odense, fortæller hun.

Sidsel startede med at lave koncerter, før hun havde folkeskolens afgangsbevis i hånden. På spillesteder som Tapperiet i Køge og Huset i København har hun kastet glans på upcoming-musikere, som i dag spiller på store musikscener. Nu arbejder hun som booker og afvikler på Kulturmaskinen, hvor hun vil give de nye musiktalenter en scene.

Nye koncerter i Odense

En aften med tre spirende talenter. Sådan vil du komme til at opleve nyt musik i Odense, når Sidsel laver koncerter på Kulturmaskinen.

- Det er en nem og overskuelig måde for folk at høre musik, de ellers ikke ville have hørt, siger Sidsel, der fortæller, at de tre koncerter typisk hver især varer 30 – 45 minutter.

Sammen med koncertteamet på spillestedet Tapperiet var hun en af de første koncertarrangører i Danmark til at lave dette koncertformat. Her lavede hun koncertaftener bl.a. med Hjalmer Hugo Helmig, SHERPA, der i dag er store navne på den danske musikscene.

Når Sidsel går på jagt efter ”Morgendagens Stjerne”, leder hun efter en særlig glans hos musikerne.

- Det vedkommende laver skal være gennemført, og bandet skal ville livescenen 110 procent. Den fedeste liveartist er jo den, hvor musikken er endnu federe, end den er på Spotify, lyder det fra Sidsel, der bl.a. finder musikken ved at gå til et hav af koncerter eks. på musikbranchefestivaler som UHØRT festival i København og SPOT festival i Aarhus.

Selvom forsamlingsforbuddet under Covid19 har aflyst eller flyttet de nye 3-pakke-koncerter på Kulturmaskinen til efteråret, laver hun nu Parasol-festival med nye musiktalenter fra vækstlaget eks. popduen Dusin, sangerinden CH10, den provokerende sangerinde Angående Mig, den elektroniske trio Ecstasy In Order mm.

Derudover giver hun festivalscenen til lokale musikere som rapperen Timur og sangeren Andreas Odbjerg, fordi hun synes, at Odense har så mange dygtige lokale musikere. Det var netop Odenses musikalske talent, der fik bookeren til byen.

God avl med Morten Korch-glæde

Sidsel elskede Odense, da hun boede i København, selvom hun aldrig havde været i byen.

-  Jeg kendte Boogies, inden jeg overhovedet flyttede hertil, fortæller hun.

Når Sidsel lavede koncerter på Tapperiet og på Huset mødte hun ofte musikere, som var fra Odense. Musikere fra vækstlaget eks. bandet Tårn, Hjalmer mm, som i dag er store navne på den danske musikscene.

- Jeg opdagede, at I avler nogle fede ting her. Så jeg var klar over, at jeg bare måtte herover.

Selvom Sidsel havde fået flere lærepladser i København som eventkoordinatorelev, valgte hun elevpladsen på Kulturmaskinen i Odense. Og det har hun ikke fortrudt. For de odenseanske koncertgængere minder hende om historierne, som en gammel odenseaner skrev engang.

- Der er en Morten Korch-agtig glæde i odenseanerne. Her er mange smil og man kommer hinanden ved. Folk er virkelig gode til at snakke sammen. I rygergården på Kulturmaskinen ser jeg ofte folk stå at snakke sammen, som ikke kom sammen til koncerten, siger Sidsel

Den 22- årige booker er derfor ikke tvivl om, at Odense klar til nye koncertformater, selvom de er arrangeret af en meget ung booker.

Odense er klar!

Sidsel var 17 år, da hun startede med at lave sine første koncerter. Det gav den unge booker visse udfordringer.

- Man skal lige vise folk, at man ved, hvad man laver. Folk kunne jo sagtens tro, at man bare var en lallet folkeskoleelev, der synes, at det kunne være sjovt at booke Hjalmer, fordi han er nuttet, fortæller hun.

Men der gik ikke lang tid, før den halvanden meter høje kvinde med lyse krøller fik sat sit aftryk i musikbranchen. Kort tid efter at Sidsel startede med at booke musik for spillestedet Tapperiet i Køge, blev hun ansat som fast booker og afvikler på Huset i København. Her var hendes mission at kaste glans på vækstlaget. En mission hun tager med til Odense.

-  Kulturmaskinen som kulturinstitution og spillested har et ansvar for at give publikum en mulighed for at høre det nye musik og give de nye musikere en mulighed for at blive hørt, siger hun.

Men det at lave koncerter med ukendte kunstnere giver altid en vis frygt. Nemlig angsten for en tom koncertsal.

-  Det er en sindssyg kold-vand-i-blodet-ting at gøre, udbryder hun.

Men ifølge Sidsel er Odense klar til de nye koncertformater. Da hun holdte sin første 3-pakke-koncert med rapperen Timur, popgruppen Fraads og sangerinden Bette var koncertsalen på Kulturmaskinen fyldt. Og kigger man på billetsalget på Parasol, melder festivalen, at der kun er ”få billetter” tilbage. Hun lover derfor flere 3-pakke-koncerter på Kulturmaskinen samt flere arrangementer med fokus nye musiktalenter.