32-årige Asmus Busck kan spille doom metal på guitar og folkemusik på mandolin, men i nat spiller han hurtig techno live på Posten.

”Kald mig bare klangjæger. Jeg lytter tusindvis af numre igennem for at finde de helt rigtige klange og lyde,” siger 32-årige Asmus Busck, som har DJ'et siden han var 14.

”Jeg er også en slags arkæolog, for jeg roder meget rundt med vinylplader fra 1990'erne. Det var dengang, techno var hurtigere, end den er i dag,” siger Asmus Busck, som har gået på Rudolf Steiner-skole og to musikefterskoler.

Asmus Busck bor til daglig i kollektivet Slottet nord for Svendborg.

”Jeg kan spille bas, guitar, trommer, klaver, violin og mandolin. Jeg har også sunget opera,” siger Asmus Busck, som læner sig op af sin musikalitet, når han finder numre, der kan mixes sammen.

”Det er ligesom at finde to puslespilsbrikker, der skal passe sammen,” siger dj'en, som er fascineret af techno og selv spiller 'eksperimenterende og improviseret elektroakustisk musik'.

”Technomusik startede som disco, blev til house og endte i techno. Det er den markante stortromme, der kører gennem hele nummeret, der er grundpillen i musikken og gør det muligt at mixe numrene. Det er også noget af det fede ved techno. Hvis du derimod mixer to rocknumre sammen, risikerer du, at de clasher i tonalitet,” siger Asmus Busck, som udover techno også hører en del flamenco-musik.

Techno potræt (Asmus Busck)

Gepostet von Asmus Busck am Dienstag, 21. Mai 2019
Liv Blazejewics, som læser Visuel Kommunikation på DMJX, har lavet en video om Asmus Busck.

”Det er deres vrede stampen i gulvet, jeg er vild med,” siger dj'en, som har arbejdet med at bygge masseovne, lægge stråtag og som pædagogmedhjælper og handicaphjælper.

”Jeg tror, folk er ved at få øjnene op for techno igen. Mange forbinder nok techno med bøller og halballer, men efter min mening er det en musikstil, der er aller bedst, når man er ædru,” siger Asmus Busck, som lærte DJ-håndværket som teenager.

”Jeg fandt hurtigt ud af, hvordan man holder et dansegulv fyldt. Det skal være simpelt og med en markant stortromme på 1, 2, 3, og 4. Ikke så mange C-stykker, broer og mellemstykker,” siger Asmus Busck, der opfatter sig som en gammeldags romantiker, når han spiller live.

Asmus Busck vil gerne uddanne sig som musik- og lydterapeut.

”Jeg har jo ingen computer eller USB-stick med, som mange andre DJ's og kunstnere indenfor elektronisk musik har. Jeg har min egen mixer med, nogle pick up'er - for en sikkerheds skyld - og så en stak plader,” siger Asmus Busck.

I nat skal han spille to timer og tager derfor 20-30 plader med, som han mixer sammen til ét langt nummer.

”Jeg har nogle stærke filtre i min mixer, så jeg kan pille hihat, lilletromme og stortromme af og på, når jeg mixer numrene. Det er meget levende. Lidt som at være jonglør. Samtidig sampler jeg nogle loops undervejs, så der er nok at se til. Jeg kan ikke holde pause undervejs,” siger Asmus Busck, som på et tidspunkt gerne vil uddanne sig som musik- og lydterapeut.

Odeology foregår på Posten i aften fra klokken 22 og bliver ved til klokken 04.