Peter Dam havde succes som chefdesigner på et stort reklamebureau, men glemte sin sjæl. En dag sagde han op, begyndte igen at tegne, og i går blev ét af hans værker udstillet i New York.

”Jamen, jeg ville jo bare tegne,” siger 44 årige Peter Dam, som i mange år var en rigtig dårlig kammerat overfor sit indre barn.

Han havde gjort karriere indenfor reklamebranchen og var blevet chefdesigner på Cosmographic i Nedergade. Men det gik for stærkt for håndtegneren.

”Jeg mistede langsomt, men sikkert gejsten. Jeg følte, jeg udviklede mig i en helt forkert retning. Så jeg fik nok og sagde op,” siger Peter Dam, som de seneste fem år har levet af at tegne og i går fik udstillet værket 'Flowerchild' på New York Art Gallery.

New York Art Gallery likede ét af Peter Dams Insta-billeder, da han for nylig udstillede på Filosoffen. Det fik straks Peter Dam til at skrive til galleriet, at hvis de manglede værker af en skandinavisk kunstner, så skulle de bare sige til. Og det gjorde de. Værket hedder 'Flowerchild', og ansigtet har lukkede øjne og ingen mund. ”Vi skal lære at holde mund, og i stedet for at se godt ud, skal vi se godt ind. Hvis vi vander godt, tager naturen langsomt over igen”. Foto: PR/Peter Dam.

”Jeg havde haft for travlt og ikke haft min sjæl med. Det var på tide, at jeg fik fejet tankerne sammen, solgt designermøblerne og smidt surfbrætterne og de bristede drømme ud,” siger Peter Dam.

I dag har han sit eget designstudio med skrå vægge i Vintapperstræde, hvor han laver illustrationer og film indenfor for eksempel undervisningsområdet.

”Det er bare så meget federe at hjælpe med at få børn til at læse fremfor at få folk til at købe mere af en bestemt spegepølse,” siger Peter Dam og fortæller, at beslutningen om at satse på illustrationer og tegninger frem for reklamer og annoncer har haft gennemgribende effekt på hans liv.

Peter Dam er lykkelig for, at han fandt sit indre barn igen. Nu tegner han sig frem i livet og har fået bedre tid til at være sammen med sin kone og sin datter på 16 år.

”Dén beslutning har ændret mit liv for altid. Både min familie og jeg selv har haft så godt af, at jeg begyndte at lytte til mit indre barn, fik nedskaleret og vendte tilbage til det, jeg var uddannet til og brændte for. Inderst inde er jeg jo kunstner og designer,” siger Peter Dam, som først begyndte at interessere sig for at tegne, da han som ung teenager kunne holde om en sprayflaske med maling.

”Jeg blev hardcore grafittimaler og var sådan én, der brugte mere tid på at dekorere matematikhæftets omslag end at lave regnestykkerne indeni. Jeg blev helt opslugt af figurerer, typografier, former og farver,” siger Peter Dam.

Efter folkeskolen i Seden var han så fast besluttet på at komme til at leve af sine tegnerier, at han gjorde rent om morgenen, så han havde råd til at gå på Den Ny Kunstskole i dagtimerne.

Senest påfund er en serie plakater med titlen Encrypted Stories, hvor farverne også tæller for et bogstav eller et tal. På plakaten ovenfor står der 'HOME SWEET HOME'. Projektet har han lavet med sin kompagnon Casper Harboe fra studiet i Vintapperstræde, hvor de også laver stopmotion-film.

”Jeg ville blive så god, at jeg kunne komme ind på Designskolen i Kolding. Derfor gjorde jeg rent for Jysk Rengøring fra klokken 5 til 8 og gik på kunstskolen sammen med seniorer og pensionister fra klokken 9 til 14.30,” siger Peter Dam, som ikke kom ind i Kolding i første forsøg, så han tog et år til med morgenrengøringen og seniorkursisterne på Den Ny Kunstskole.

”Jeg ville fandme' bare ind,” siger Peter Dam, som i andet forsøg kom ind og efter fem år i Kolding kunne kalde sig grafisk designer.

”I dag er jeg tilbage ved det, som jeg begyndte med. Men fremover vil jeg huske at lytte bedre til mit indre barn.” siger Peter Dam.

Et eksempel på de film, som Peter Dam er med til at lave. Her er emnet sundere madpakker.