Kate Bush, London 1982, © Anton Corbijn: "Et fantastisk fotografi, der fanger ens opmærksomhed med det samme, selv om det er uskarpt. Hun svæver afsted i sit eget univers, og de lukkede øjne inviterer mig ind i en afslappet stemning og intimsfære. Beskæringen er helt i hegnet og forkert, men alligevel virker billedet bare 100%."

Anton Corbijn udstiller 400 fotografier af kendte rockmusikere på Brandts frem til midt i november. OTOWN tog med den lokale rockfotograf Hans Kristian Hannibal-Bach på udstilling.

"Jeg er imponeret over, hvor skrap han er til at nå ind til det underlige og det fede hos de kunstnere, han har fotograferet. Det er ikke et poleret galleri eller en samling perfekt belyste portrætter. Det er derimod en rå og megafed udstilling, hvor Corbijn har brugt sit kamera som en hammer til at nå helt ind til deres personlighed," siger Hans Kristian Hannibal-Bach.

Den 48-årige Odense-fotograf er laborant til dagligt, men flere gange om ugen pakker han sine små, diskrete Olympus OM-D-kameraer ned i rygsækken og tager ud og fotograferer livemusik eller laver billeder af musikere.

Nick Cave, London 1996, ©Anton Corbijn: "Han er fanget i øjeblikket med et intenst udtryk. Baggrunden skiller sig ud ved tilsyneladende at være lidt tilfældigt valgt, og alligevel giver det noget miljø og et filmisk indtryk. En skælms alvorlighed er fanget her på en skæv måde."

"Det er bemærkelsesværdigt, at der ingen musikinstrumenter er på Corbijns billeder, og ingen af dem er taget på scenen eller backstage. Det er måske det, der gør udstillingen så god. Det er portrætter af mennesker og ikke kun billeder af musikere," siger han, mens han studerer fotografier af Metallica, U2, Bruce Springsteen, Tom Waits og sågar et enkelt af danske Søren Huss.

Hans Kristian Hannibal-Bach peger også på, at stort set alle de kunstnere, hollænderen har fotograferet de seneste 40 år, enten allerede var verdensstjerner, da de blev fotograferet, eller i det mindste var meget scenevante.

"Alligevel er det lykkedes Corbijn at få dem til at slappe så meget af, at distancen er forsvundet. Det er ret enestående. Det tager tid at få lov til at tage de billeder. Der er ikke tale om en halv times photoshoot, for der er gået mange billeder forud for dem, vi ser," Hans Kristian Hannibal-Bach, som mener, mange af kunsterne har god grund til at være taknemmelige over for Anton Corbijns arbejde.

Sinead O'Connor, Dublin 1988, ©Anton Corbijn: "Der er tale om et opstillet fotografi af en ung pige, der i den grad havde noget på hjertet. Hendes til tider hårde opvækst er fint skildret her. Et fotografi, man kan stå foran længe og fordybe sig i."

"Det er ikke de kønneste øjeblikke, han har indfanget, men nogle vigtige situationer, som i mange tilfælde har været med til at definere musikernes visuelle identitet mange år fremover. Som fotograf er det meget inspirerende, og det er bestemt ikke sidste gang, jeg er her," siger Hans Kristian Hannibal-Bach.

Anton Corbijns udstilling '1-2-3-4' kan ses på Brandts frem til 17.november 2019.