Byens kreative branche opruster og byder velkommen til Reklamelinjen, som gennem 20 år lært unge, kreative talenter i København og Aarhus at skabe værdi med deres kreative evner.

”Robotklyngen og techbranchen har jo vist, Odense har et enormt potentiale. De historier vil jeg gerne være med til at formidle på en endnu stærkere måde, så byen kan fortsætte sin vilde udvikling,” siger 29-årige Jonathan Kvium, som er kommunikationskonsulent på kommunikation- og designbureauet Change.

Sammen med 9 andre talenter fra byens reklame- og kommunikationsbranche har han netop taget hul på Reklamelinjens efteruddannelse, som består af undervisning en aften om ugen frem til sommerferien.

Lisbeth Vestergård glæder sig til at blive bedre til at tænke tovlige tanker, inden låget på idégeneratoren bliver skruet på, og tankerne bliver raffineret til brugbare koncepter.

”Odense er så klar til at vokse både fysisk og kulturelt. Byen myldrer med talenter, som ikke gider janteloven, men som bare har lyst til at tage ansvar og vise, hvad de kan,” siger 27-årige Lisbeth Vestergård, som er tekstforfatter på reklamebureauet Nørgård Mikkelsen. Hun er også begyndt på Reklamelinjen og glæder sig til at blive trænet i at tænke skæve tanker til glæde for sine kunder.

”Jeg er uddannet i at lave korrekt kommunikation og god til at skære en idé til. Men jeg er ikke så fortrolig med at være i den åbne idéudviklingsfase, hvor de vildeste og måske bedste løsninger bliver til,” siger Lisbeth Vestergård, som læste journalistik på SDU, inden hun tog en bachelor i international virksomhedskommunikation og en kandidat i webkommunikation.

En tidligere elev på Reklamelinjen, Joachim Ulrich fra Virtue, var i sommer i Cannes for at modtage en Grand Prix for en kampagne for et modehus, hvor Virtue havde skabt verdens første digitale modekollektion, som kun findes i virtuel space.

”Jeg glæder mig til at blive inspireret og smittet af de mange kreative og skæve hjerner, der kommer og underviser os. Mange af os på bureauerne har enten en grafisk eller en kommunikationsmæssig baggrund, og jeg savner indsigt i den kreative idéproces,” siger Lisbeth Vestergård.

Jonathan Kvium glæder sig også til at møde erfarne branchefolk, men vil til forskel fra Listbeth Vestergård gerne lære at være mere struktureret i sin arbejdsmetode.

”Jeg er rigtig god til at udfordre grænserne i enhver forstand og god til at arbejde i flow. Men jeg trænger til at få sat struktur på min arbejdsproces, så jeg får lettere ved at tænke konkret og lukke for de vilde tanker i mit eget hoved,” siger 29-årige Jonathan Kvium, som er bachelor i medievidenskab og har en kandidat i product design fra SDU.

Jonathan Kvium er ordjonglør og filmskaber med hang til vilde idéudviklingsprocesser, men savner at kunne strukturere de mange indfald.

”Jeg tror på, at fortællinger kan ændre verden, og jeg er meget opsat på at være med til at fortælle de mange historier, som Odense rummer. Men uden struktur risikerer vi, at det hele løber løbsk, og at de bedste fortællinger ikke at blive realiseret. Hvis vi ikke har noget at kaste efter, rammer vi aldrig plet,” siger han.

Reklamelinjen er skabt af de to københavnske reklamefolk Kaare Grundtvig og Per Holm Henriksen, som gennem 20 år har været med til at uddanne branchens mest talentfulde hoveder.

Lisbeth og Jonathan vil de næste 23 uger blive podet med erfaringer og indsigter fra erfarne, kreative bureaufolk fra både Odense og København. 

Flere af de største bureauer i Odense som Nørgård Mikkelsen, Change, Fingerspitz, Step, Red Ink bakker op om den praktisk anlagte uddannelse, som partner i Change, Anders Vincent Jacobsen, er koordinator for.

”Der har været et behov for en uddannelse, hvor de lokale talenter kan lære at arbejde seriøst med deres kreativitet, så vi som branche i endnu højere grad kan understøtte det momentum, der er i byen,” siger han.

”Folk tror fejlagtig, at kreativitet er en guddommelig evne, som nogen har, mens andre ikke har. Det mener jeg ikke, er rigtigt. Alle kan være kreative, men det kræver hårdt arbejde at kunne leve af den,” siger han.