30-årige Morten Stokholm vil have folk til at drikke kvalitetskaffe til en fair pris og har åbnet kaffebar i Rosengårdcentret med kaffe til 20 kroner pr. kop.

”Jeg vil gerne give folk en kvalitetsoplevelse til en fornuftig pris,” siger Morten Stokholm, som for nylig åbne O-Town Coffee Roasters på Store Torv i Rosengårdcentret.

I snart to år har han importeret grønne kaffebønner, ristet og solgt dem videre eller selv brygget kaffe på dem til events fra sin mobile kaffebar.

Men han savnede den daglige kontakt med sine kunder.

O-Town Coffee Roasters har fået lavet sine egne papkrus. 

”Jeg elsker at interagere med andre mennesker og gøre dem glade. Heldigvis er der mange, som værdsætter en god kop kaffe og bruger en kaffepause som et frikvarter, hvor de forkæler sig med lidt luksus,” siger Morten Stokholm, der gerne vil udfordre det eksisterende kaffemarked.

”Enten skal du betale 40-50 kroner for en kop kvalitetskaffe, hvilket jeg synes, er for meget. Eller også du kan få en kop til 10 kroner, men så er det uden den personlige betjening. Hos mig får man både en rigtig god kop kaffe og en snak med en mand, som har stor kærlighed til kaffe og elsker sit håndværk,” siger Morten Stokholm, der mener, at livet er for kort til dårlig kaffe.

Morten Stokholm holder til midt på Store Torv i Rosengårdcentret, hvor han deler et lejemål med The Food Stall, som O-Town Coffee Roasters har leveret kaffe til gennem længere tid.

”Jeg forstår ikke dem, der stiller sig tilfreds med maskinkaffe, lavet på sirup. Rigtig god kaffe skal laves på en espressomaskine, som hiver den maksimale smag ud af kaffebønnerne. Hellere to kopper god kaffe om dagen end fire dårlige,” siger kaffebartenderen, som foretrækker at riste sin kaffe lyst.

”Kaffe kan have flere smagsnuancer end vin, hvis man bruger bønner af høj kvalitet. Men nuancerne træder kun frem, hvis man rister bønnerne lyst og nænsomt,” siger Morten Stokholm, som rister sine Arabica-bønner fra Peru på et risteri i centrum af Odense.

”De får en rund og smooth smag, som er lidt sød og har nogle noter af chokolade,” siger Morten Stokholm, som erkender, det er en stor mundfuld at åbne kaffebar midt i Rosengårdcentret med Espresso House og Joe & The Juice som nærmeste naboer.

”Men her er masser af trafik. I løbet af et år kommer der seks millioner mennesker gennem centret, som også er arbejdsplads for 1000 mennesker. Jeg håber, både kunder og ansatte herude vil bakke op om konceptet med bedre kaffe til bedre priser,” siger Morten Stokholm, der selv blev hooked på kaffe, da han læste til serviceøkonom i København og arbejdede for en kaffebar.

Foto: Nathan Dumlao/Unsplash

”Min første vagt var i en bod på Roskilde Festival, hvor der konstant var en lang kø af mennesker. Det var dér, blandt festivalgæster med tømmermænd, jeg indså, hvor vigtig kaffe er for mange mennesker. Samtidig lærte jeg på den hårde måde at interagere med kunderne,” siger Morten Stokholm, som altid har vidst, han ville have sit eget firma.

”Min far er også selvstændig, så jeg er nok opdraget med liberale værdier. Jeg vil gerne gøre mit bedste og har en høj arbejdsmoral, som jeg nu kombinerer med min passion for kaffe,” siger Morten Stokholm.