Robot Nordic vandt for nylig iværksætterprisen Odin Award, fordi den unge integratorvirksomhed i Næsby både leverer komplicerede robotløsninger til industrien og selv udvikler robotteknologiske løsninger.

Selv om det kun er to et halvt år siden, at Michael Hye Nielsen og hans kompagnon stiftede firmaet, er de nu oppe på 17 medarbejdere.

”Hemmeligheden bag vores succes er nok, at vi både forstår vores kunders behov og bagefter er i stand til at levere varen. Det er ellers en risikabel branche, for der er meget, der kan gå galt,” siger Michael Hye Nielsen fra Robot Nordic, der leverer hele produktionslinjer, hvor robotløsninger indgår.

”Vores opgave er at overbevise kunden om, at vi kan levere en løsning, som vil forbedre deres produktivitet. Bagefter skal vi hjem og overbevise vores egne medarbejdere om, at det rent teknologisk kan lade sig gøre at fremstille den løsning, vi lige har solgt. Vi skal altså sælge løsningen to gange – både til kunden og til medarbejderne,” siger Michael Hye Nielsen, som derfor har et tæt forhold både til sine kunder og sine medarbejdere.

Virksomheden har specialiseret sig i at integrere robotter fra de store producenter, som typisk ikke selv handler med virksomheder ude i industrierne. Derfor er det firmaer som Robot Nordic, der køber de enkelte robotter fra for eksempel Fanuc, Kawasaki, Denso eller Universal Robots og leverer de slisker, rullebånd, sikkerhedsafspærringer og elektronisk styring, der er nødvendige.

Michael Hye Nielsen er 58 år og både en erfaren maskiningeniør og sælger.

”Vi bruger rigtigt megen tid og energi på vores relation til vores kunder. Vi skal være helt sikre på, at vi forstår deres situation og deres behov. Hvis vi ikke kigger hinanden meget dybt i øjnene undervejs, risikerer vi at misforstå hinanden og levere en løsning, som ikke er optimal,” siger 58-årige Michael Hye Nielsen, som selv er uddannet maskinarbejder og siden blev maskiningeniør.

”Samtidig er det vigtigt, at vi forstår den virkelighed, som vores ingeniører og montører arbejder i. Jeg kan godt forstå dem, der nogle gange kalder sælgere for lystløgnere. Når vi er ude at sælge, kan vi meget mere, end vores konstruktions- og produktionsafdelinger kan leve op til. Men det nytter altså ikke noget at love vores kunder noget, som ikke kan lade sig gøre ude i vores egne produktionslokaler,” siger Michael Hye Nielsen.

Udover de avancerede robotter leverer Robot Nordic også styring og alle de transportbånd, slisker og sikkerhedsanordninger, der er nødvendige til fx. en ny produktionslinje. Derfor er det både it-udstyr og skruer på værkstedet.

Han stiftede Robot Nordic i november 2016 sammen med sin kompagnon Anders Martiny, som er elektronikingeniør. Forinden havde de begge arbejdet for andre teknologitunge virksomheder.

”I en periode for godt 20 år siden levede jeg af at hjælpe virksomheder med at flytte deres produktion til Østeuropa og Kina. Det var en trist tid, men det vidste vi ikke. Vi troede, vi hjalp med at produktionsoptimere, så virksomhederne kunne overleve herhjemme. Men det skete kun sjældent,” siger Michael Hye Nielsen, som i dag er med til at trække produktionen hjem til Danmark igen.

Michael Hye Nielsen og Anders Martiny vandt Odin Awarden for nylig, fordi de både leverer effektivitetsforbedringer, selv opfinder nye teknologiske redskaber og samtifig tjener penge på det. Foto: Odin Award/Marton Nemeth.

”Vores overordnede strategi i Robot Nordic er at sikre, at arbejdspladser bliver i Danmark og samtidig hjælpe med at bringe danske virksomheder, der har flyttet deres produktion ud af landet, tilbage til Danmark. Vi tror på, at automatisering herhjemme er med til at sikre vækst og arbejdspladser,” siger Michael Hye Nielsen.