Odense Havnekulturfestival har på sin egen kaotiske måde udviklet sig til en massiv publikumssucces, hvor byens kulturelle vækstlag får næsten frie tøjler.

”Den bærende kraft i havnekulturfestivalen er byens kulturelle vækstlag. Det ville være at begå et overgreb, hvis vi pludselig krævede, at de skulle indordne sig under et stramt koncept eller et tema som for eksempel Carl Nielsen eller H.C. Andersen,” siger leder af Odense Havnekulturfestival, Maria Friis.

”Vi laver en festival for odenseanerne med de upcomingkunstnere og det kreative materiale, byen rummer. Vi kræver, der skal være tale om skabende kunst, men ellers har miljøet selv en meget stor indflydelse på programmet,” siger hun.

De seneste år har 25.000-30.000 mennesker valgt at slentre forbi havnen i løbet af de tre dage, der er leben på vandet, på kajkanten og på havnepladsen.

”Sidste års festival foregik under overskriften 'MOD', og i år er det 'NYSGERRIGHED'. Men det er vist mere værdiord end egentlige temaer. Beslutningen har haft den positive virkning, at nogle af de aktører, der har haft de samme aktiviteter på programmet siden første festival i 2006, er blevet motiveret til at nytænke deres tilbud,” siger Maria Friis.

Hun peger på, at selv om festivalens kendetegn er det aktivistiske og det subkulturelle, så er det vigtigt, der også er professionelle kunstnere på plakaten, der kan favne det store publikum.

Maria Friis er glad for, at havnens egne beboere - fx. Nordatlantisk Hus, Glasværket, Marineforeningen, Dynamo og Storms Pakhus - deltager så aktivt i festivalen.

”Det er også sundt for upcoming bands, teater- og dansegrupper at have nogen at spejle sig i,” siger Maria Friis, som selv har læst dramaturgi, som hun toppede op med an kandidat i IT fra SDU i 2003.

”Selv om jeg godt kan lide at spille teater, er det processerne bagved, der interesserer mig. Jeg elsker at arbejde projektorienteret hen mod en deadline sammen med en masse andre mennesker,” siger Maria Friis.

Hun begyndte som receptionist i Ungdomshuset, men hurtigt fik manøvreret sig over i en projektlederstilling. Fra 2007 har hun udover andre opgaver haft ansvaret for festivallen, som formelt er styret og finansieret af By- og Kulturforvaltningen i Odense Kommune.

Loveshop spiller lørdag aften kl. 21.45 på Havnepladsen. Foto: Loveshop/PDH Music

”Da festivallen begyndte i 2006, var det for at vise resten af byen, at der også var liv og aktiviteter på havnen, som ellers havde vendt ryggen til byen gennem mange år,” siger festivallederen.

I år bliver vækstlagets mange indspil suppleret med koncerter med Katinka, Loveshop og Middle East Peace Ensemble.

Samtidig kommer Kristian Gintberg fra DR Ramasjang forbi, der er nycirkus på vandet, punk under den gamle havnekran og foran Nordatlantisk Hus vil ti gamle træskibe lægge til allerede torsdag i anledning af 100-året for det Færøske flag Merkið.

Læs hele programmet her.

Havnekulturfestivalen er en smeltedigel af alskens kulturtilbud, men med en overvægt af det maritime og den rå, urbane streetkultur.