25-årige Mette Falkenquist fra Lyd I Odense vil have folk til at slukke for Netflix og tage ud i Odense og høre livemusik.

”De eneste gange, hvor jeg har været ægte, euforisk lykkelig og grædt af glæde, har været, når jeg har været ude at høre livemusik,” griner 25-årige Mette Falkenquist, som er formand for Lyd I Odense.

Sammen med 10 andre musikelskere skriver hun hver uge en række anbefalinger, foromtaler og anmeldelser af livemusik i Odense.

Guitarist bathed in red light
Mette Falkenquist elsker at gå til koncerter både indendørs og til festivaller. "Musik er det ekstra krydderi i mit liv," siger hun. Foto: Alejandro Ortiz/Unsplash

”Vi skriver om al slags musik. Vores primære formål er at få flere ud og høre musik i Odense. Sluk for Netflix og TV2 og tag på Posten, Momentum eller et tredje sted,” siger formanden for Lyd I Odense, som har knap 1200 følgere på Facebook og lidt flere end 400 på Instagram.

”Vi vil gerne være det kærlige klap i ryggen. Hvis du går ud, kan du pludselig stå en meter fra scenen og få en oplevelse, du aldrig glemmer. Du ved aldrig, hvad der sker,” sige Mette Falkenquist og nævner en koncert med Jonah Blacksmith i december 2017, hvor hun og resten af publikum fik serveret æbleskiver og gløgg.

”Jeg har så mange positive oplevelser med musik. Jeg tror faktisk ikke, jeg nogen sinde har været sur efter en koncert. Når jeg hører musik, giver jeg mig selv lov til at mærke mig selv,” siger Mette Falkenquist, som i det hele taget har svært ved at forestille sig et liv uden musik.

Mette Falkenquist elsker Odense og vil gerne have flere til at gå ud og bruge byens musiksteder.

”Musik er min passion, og jeg ser musikken som kuren mod alt. Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, hvordan mennesker, der ikke kan lide musik, lever. Går de bare rundt i stilhed?” spørger hun.

Mette Falkenquist flyttede fra Fredericia til Odense i 2014 for læse en bachelor i Marketing & Management Antropologi, og til sommer skal hun til Berlin for at læse en master i ledelse og digital kommunikation.

”Jeg er optaget af det menneskelige perspektiv i marketing. At blande det bløde med det hårde,” siger den 25-årige kvinde, der også hører musik, når hun studerer.

”Til daglig hører jeg indie, men når jeg læser, hører jeg klassisk. Musikken får mig til at fokusere,” siger hun.