29-årige Line Suhr arbejder for KiMs og er netop blevet udvalgt som en af Danmarks 20 største marketingtalenter under 30 år af organisationen Dansk Markedsføring. Hun elsker at bo i Odense, men er kritisk overfor Odenses bestræbelser på at blive opfattet som en storby.

”Jeg synes, det er ærgerligt, at vi prøver at brande Odense som en storby. Vi kommer til at lyde som en billig udgave af København, og det er Odense alt for attraktiv til. Faktisk burde vi slå på, at vi ikke er en storby, hvilket også ville være tættere på sandheden,” siger Line Suhr, som er fra Pårup og har boet i Odense det meste af sit liv.

”Jeg elsker den positive udvikling, byen er inde i. Tidligere provokerede det mig virkeligt meget, at folk gik og talte byen ned. Jeg syntes, det var synd, at vi var stemplet som en nederen by,” siger hun.

Både planstrategien fra 2015 og bystrategien fra 2019 bærer titlen 'Fra stor dansk by til dansk storby'.

”Men hvor Odense dengang var undervurderet, og byens kvaliteter dårligt kommunikeret, skal vi i dag prøve at finde en balance, hvor vi kommunikerer mere retvisende om vores hyggelige by. Odense har en sjæl, som en storby ikke har, og det kan både turister og indbyggere godt lide, så det skal vi holde ved,” siger markedsføringstalentet, som har arbejdet hos KiMs de seneste tre et halvt år.

Hun er uddannet cand.merc. fra SDU og lavede speciale om branding af Odense med fokus på, hvordan man fastholder nyuddannede i byen.

”Der var ingen af dem, jeg interviewede dengang, der opfattede Odense som en storby eller syntes, byen skulle efterstræbe at blive en storby,” siger Line Suhr, som mener, at både naturen, kulturen, studiemiljøet, boligpriserne og infrastrukturen i dag er endda meget attraktiv i Odense.

Line Suhr er glad for sin titel som junior brand manager. ”Jeg vil selvfølgelig gerne avancere, men nødigt miste muligheden for at udføre kommunikation og markedsføring på et helt praktisk niveau. Jeg kan godt lide at have en udførende rolle, hvor jeg arbejder med marketing og har fingeren på pulsen indenfor branchen,” siger hun.

”Alt er  i cykelafstand her i byen, og der er kun halvanden times transport til København og Aarhus. Derfor tror jeg, der er et stort potentiale i at forsøge at tiltrække især børnefamilier fra København, som er trætte af den stress og jag, som følger med, når man er en rigtig storby. Her i Odense møder man derimod altid nogen, man kender, og buschaufførerne og ekspedienterne er venlige,” smiler Line Suhr, som mener, at det er jobsituationen, der er problemet.

”Jeg oplever, at flere og flere af mine jævnaldrende synes godt om Odense. Men de nyuddannede mangler deres første job, og derfor skynder de sig tilbage til København eller udlandet, når de er færdige med at læse,” siger Line Suhr, er optaget af, hvad kommunikation kan gøre både for en by, en person og et produkt.

”Det nytter ikke noget, at du står med verdens bedste produkt, hvis ingen kender til det,” siger Line Suhr, som tidligere har lavet kommunikation for en lokal Venstre-politiker og stadig er aktiv organisatorisk på lokalt plan.

Line føler sig privilegeret over at arbejde på KiMs, hvor der både bliver praktiseret hård reklame og mere langsigtet branding. ”Vores film med Jørgen er ikke tunge produktreklamer. De fungerer mere som underholdning for modtageren, og det er dét, der gør vores reklameunivers til noget særligt,” siger den 29-årige junior brand manager, som her er fotograferet i KiMs nyåbnede outlet-forretning i Lerchesgade.

”Politik er et langt stykke af vejen et spørgsmål om kommunikation og branding. Du skal godt nok ikke sælge et produkt, men en person og vedkommendes holdninger, men det kræver også opmærksomhed,” siger Line Suhr, som for sin rolle som junior brand manager på KiMs i januar blev udvalgt til Dansk Markedsførings attraktive The M Talents-liste for talenter under 30 år med disse ord:

[Line Suhr er en solid kommunikatør og en spirende brandmanager som formår at drive forbrugerkommunikation på et dagligt plan med faglig snilde og ro. (…) Line forstår at værne om et brands arv og forene det med nye muligheder, og det sætter hende på The M Talents 2020.]

”Jeg er selvfølgelig både stolt og taknemmelig, ikke mindst fordi det sker på KiMs. Jeg synes, KiMs det klart mest interessante brand på Fyn, men det har også været en udfordring, fordi Jørgen-universet er ældre end vores store, unge målgruppe,” siger Line Suhr.