Kristine Bjørg Markussen kæmper for, at flere piger tør gribe den elektriske guitar og trommestikkerne og fyre den af indenfor rockmusikken. Både for deres egen skyld og for musikkens skyld. Hun står i spidsen for initiativet 'PigeBeat', der skal få flere piger ind i øvelokalerne og ud på scenerne.

Unge piger, der vil spille den lede guitarsolo, kæmper både mod andres fordomme og deres egen selvkritik.

”De tør ikke gå i gang med bas, guitar og trommer, fordi de tror, det er drengenes domæne. Så enten holder de sig væk fra rockmusikken eller ender med at synge, spille saxofon eller klaver,” siger den 38-årige musiker og underviser på Odense Musikskole, Kristine Bjørg Markussen, som står bag initiativet PigeBeat.

”Oveni skal de kæmpe med andres fordomme om, at piger ikke kan spille trommer eller elektrisk guitar,” siger slagtøjsspilleren, der er uddannet på Det Jyske Musikkonservatorium, hvor hun selv blev mødt med undren, da hun gik i gang.

Promotionvideo fra PigeBeat.

”Det var chokerende at møde medstuderende, som tvivlede på, jeg havde fysikken til at spille slagtøj,” siger Kristine, som endte med at skrive sit speciale om kønsfordomme i rytmisk musik under titlen 'Kvinde, kend din conga'.

”En rapport viste, at den rytmiske musikbranche bestod af 80 procent mænd og 20 procent kvinder, så det har jeg lige siden kæmpet for at få udlignet,” siger Kristine Bjørg Markussen, som i 2014 dannede initiativet PigeBeat, der er et campforløb for piger, der gerne vil i gang med at komponere og spille rytmisk musik.

I torsdags deltog hun i Festival For Fremtiden i Odense, hvor hun fortalte om, hvordan man kan få flere piger og unge kvinder til at droppe selvkritikken og spille lige op med drengene.

”Selv om det ikke er holdbart i længden at lave rene pigecamps, så kan det være nødvendigt i en overgangsperiode at lade pigerne være sammen, så de kan spejle sig i hinanden og i underviserne, som også er kvinder. Desværre kan det være svært at finde kvindelige undervisere på konservatorierne og musikskolerne i dag,” siger Kristine Bjørg Markussen, som de senere år har holdt PigeBeat-camps i Odense, Gentofte, Køge og Aarhus. Og næste år kommer Aalborg også med.

Ved at møde andre piger og kvinder, der kan og vil spille rock- og popmusik på blandt andet trommer, bas og guitar, håber Kristine, at et PigeBeat-forløb kan ruste deltagerne mentalt til at holde fast i stikker og plekter.

”Som piger og kvinder har vi selv et enormt ansvar for at blive bedre til at tro på os selv. Jeg kan godt huske, hvor bange jeg selv har været for at stå på en scene. Vi skal have modet til at træde ind i et rum, som vi ikke er fortrolige med. Ellers kommer vi ingen vegne,” siger Kristine Bjørg Markussen, som spillede guitar som teenager.

Kristine Bjørg Markussen lever af at komponere, spille og undervise i musik. Udover slagtøj underviser hun i at spille trommer på blandt andet Odense Musikskole.

”Selv om jeg var så glad for min guitar, at jeg som 15-årig sov med den oppe i min seng, så var jeg meget bange ved tanken om at skulle stå på en scene med den,” siger musikeren, der på en rejse til Ghana som 18-årig blev så fascineret af slagtøj, at hun siden gjorde det til sin levevej.

”Jeg havde altid elsket at slå på ting, og gerne hårdt. Da jeg kom til Ghana, blev jeg fuldstændig grebet af den vestafrikanske musik, som forøvrigt er fundamentet for al jazz og rock. Jeg fandt min måde at udtrykke mig på musikalsk,” siger Kristine, som med PigeBeat håber, at flere piger kan finde glæden ved at udtrykke sig musikalsk.

”Der er ingen, der siger, piger skal begynde at spille dødsmetal, hvis de hellere vil spille pop,” siger hun.

I e-bogen 'Improvisationsundervisning for børn' giver Kristine Bjørk Markussen gode råd til, hvordan man stimulerer piger, der gerne vil i gang med at spille rytmisk musik.