25-årige Anna Halkjær vil gerne have flere piger og kvinder i gang med at spille musik. ”Vi går glip af mange gode sange og melodier,” siger forsangeren fra Kerenina, som åbner Tinderbox om halvanden måned og torsdag aften spiller med Gurli Octavia i Odense.

”Musik er meget mere end at kunne spille en guitarsolo megahurtigt. Lyt for eksempel til Bob Dylan. Det lyder af helvede til, både når han spiller og synger, men det er autentisk, nærværende og ærligt,” siger 25-årige Anna Halkjær.

Hun er forsanger og guitarist i odenseanske Karenina og går til dagligt på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus på sangskriverlinjen. Karenina vandt bandbattlen om at komme til at åbne Tinderbox torsdag 28. juni og spiller torsdag aften sammen med Gurli Octavia på Studenterhuset.

Forsanger fra Karenina, Anna Halkjær, vil gerne have flere kvinder ind i rockmusik. Torsdag spiller de på Studenterhuset. Foto: Karenina

Udover at gå efter at indfri sine egne ambitioner både som sanger, guitarist og sangskriver er Anna Halkjær på en mission for at få flere af dem, der ikke spiller musik, til at komme i gang, ikke mindst piger og kvinder. Blandt andet underviser hun på musikinitiativet Pigebeat, som er et årligt tilbagevendende tilbud i flere store byer for piger mellem 14 og 20 år.

”Vi går glip af mange gode sange og melodier, fordi en stor del af pigerne falder fra i teenageårene. Vores kultur, musikskoler og spillesteder er indrettet efter en mandsdomineret branche, hvor det kan være svært at se sig selv som pige - og hvor der da heller ikke altid er plads," siger hun.

"Skal man stille det helt skarpt op, så går mange piger og kvinder, jeg kender, ikke nødvendigvis op i det tekniske, hvilket mange drenge er optagede af. Derimod er de mere interesserede i at udtrykke tanker og følelser gennem deres instrument. Det kan blive en udfordring på musikskolerne, hvor pigerne simpelthen ender med at miste interessen for at spille, fordi det ikke foregår på deres præmisser,” siger Anna Halkjær og minder om, at musik ikke behøver være fejlfri for at vække følelser.

”For mig handler musik om andre ting end det perfekte. Det handler om at være til stede, at kommunikere sammen, at turde være sammen med sit publikum, at have noget på hjerte, som man vil dele med andre. Uden nærvær - hvad er der så tilbage? Så kan man lige så godt sætte en plade på,” siger siger Anna Halkjær, som selv kom i gang med musikken ved et tilfælde som 13-årig.

Anna Halkjær læste litteraturvidenskab i halvandet år, inden hun valgte at fokusere på musikken. I dag går hun på sangskriverlinjen på konservatoriet. Foto: Karenina

”Min mors kæreste havde en guitar stående, som jeg begyndte at spille på. Hurtigt blev det en besættelse, hvor jeg gik i skole, spillede guitar, spiste, spillede guitar og sov,” husker Anna Halkjær, som øvede til Metallica, AC/DC, Lynard Skynard og med tiden også temmelig meget Tina Dickow.

”Tina Dickow har været en stor rollemodel for mig. Hvis jeg ikke havde haft hende at spejle mig i, havde jeg nok ikke troet på, at musikken kunne blive min levevej,” siger Anna Halkjær, som er fra Esbjerg, men flyttede til Odense for snart fem år siden for at læse litteraturvidenskab, inden musikken tog over.

”Men pigerne og kvinderne har også selv et ansvar for at blive hørt. De skal være stædige, for musikbranchen er hård, der er mange lukkede døre, og man får ikke noget forærende,” siger hun.