De forlod Odense til fordel for Amsterdam og siden København, men er nu vendt tilbage til barndomsbyen, hvor de har etableret deres eget brand-designstudio, hvorfra de vil være med til at styrke de lokale virksomheders visuelle udtryk.

Byens sprudlende kulturscene, boomet i erhvervslivet og en børnevenlig bolig i et anstændigt prisleje fik dem til at pakke flyttebilen og køre mod vest.

”Vi havde længe haft en drøm om at drive et brand-designstudio sammen. Men hvis vi var blevet iværksættere i København, havde vi ikke haft råd til en bolig, hvor der var en have til,” siger 35-årige Julie Fuhr, som sammen med sin mand, Nicolas Fuhr, har drengene August på 1 og Norman på 5 år.

”Vi er begge fra Odense og er kommet her gennem årene, fordi vores forældre stadig bor her. Derfor har vi løbende fulgt med i, hvordan der bare skyder kultur, events og festivaler op hele tiden. Og vi har set, hvordan især tech- og it-virksomhederne buldrer derudaf,” siger 37-årige Nicolas Fuhr.

Så i stedet for at fortsætte med 'at kigge på huse i Brønshøj til 5 millioner kroner og opefter' købte de i sommer en villalejlighed på Reventlowsvej i Odense til under det halve og lejede et kontor i en baggård i Nørregade.

”Vi glæder os til for alvor at komme i gang med vores studio. Vi tror på, at de i forvejen stærke virksomheder i Odense kan komme til at stå endnu stærkere og skille sig yderligere ud fra deres konkurrenter, hvis de løbende vil forenkle og løfte deres visuelle brand og identitet,” siger Julie Fuhr.

”Vi vil gerne hjælpe med at analysere, udvikle og designe nye visuelle identiteter, som er så stærke, at man kan genkende virksomheden og dens værdier, blot man ser enkelte identitetselementer som eksempelvis typografi, fotostil eller farver,” siger Nicolas Fuhr.

”Men det er vigtigt at understrege, at man ikke skal skabe et flot design bare for designets skyld. Man skal ved hjælp af visuelle værktøjer fortælle den rigtige historie, der afspejler virksomhedens værdier, frem for at fortælle en måske visuelt pænere historie, som bare ikke passer til firmaet,” siger Julie Fuhr.

De er begge mediegrafikere og har siden uddannet sig indenfor grafisk design på henholdsvis Skolen for Visuel Kommunikation og på DMJX. Efter nogle år på odenseanske reklamebureauer tog de i 2010 til Amsterdam, hvor de arbejdede på lokale designbureauer. I 2012 vendte de tilbage til Danmark, bosatte sig i København, hvor de arbejdede på forskellige bureauer, og undervejs havde Nicolas i tre år sit eget designstudio.

Julie og Nicolas Fuhr har fundet sig til rette i stueetagen i et baghus i Nørregade med deres fælles Fuhr Studio.

”Det var meget inspirerende at arbejde i Holland, hvor de er vilde og modige, mens vi i Danmark er mere tidløse, stilrene og neutrale i vores visuelle design. Det mod har vi taget med her til Odense,” siger Nicolas Fuhr, som med egne ord aldrig har været særligt god til at tegne, men altid været god til at fantasere.

”Jeg spillede meget fodbold som dreng, og jeg kunne godt lide at stå for mig selv foran et mål, men uden bold, og visualisere mine spark,” griner Nicolas Fuhr, som bærer titlen kreativ direktør i Fuhr Studio, mens Julie Fuhr er identitetsdesigner.

”Som barn var jeg sådan én, der brugte jeg mere tid på at tegne illustrationer og lave collager til forsiden af en opgavebesvarelse end på selve indholdet,” siger hun.