40-årige Jakob Søfelde-Hansen lever af at sælge computere og telefoner hos Humac i Vestergade, og i sin fritid er han med til at lave festivaler om rosévin, portvin og champagne.

Med et omskrevet Kennedy-citat spørger Jakob Søfelde-Hansen tit sig selv om, hvad han kan gøre for Odense i stedet for at vente på, at Odense gør noget for ham.

”Vi skal huske, at Odense er borgernes by, ikke borgmesterens by. Vi skal alle sammen være med til at udvikle byen,” siger den 40-årige butikschef fra Humac i Vestergade.

Jakob Søfelde-Hansen har ingen formel uddannelse. "Jeg har arbejdet mig frem," siger butikschefen, som er med til at arrangere roséfestivalen om to uger.

Han er med til at arrangere Rosé Festival Odense og Portvinsfestivalen, hjælper til med Champagnefestivalen og driver på syvende år et detailledernetværk i Fynsk Erhverv.

”Jeg vil Odense det bedste. Hvis vi vil være en storby med gang i, skal vi hele tiden udfordre status quo,” siger den flittige computersælger, som ingen formel uddannelse har.

”Jeg plejer at sige, at jeg har arbejdet mig frem. Jeg gik på Rudolf Steiner Skole i Odense, og min afsluttende opgave handlede om reklamens psykologiske virkemidler. Jeg troede, jeg skulle være reklamemand,” siger Jakob Søfelde-Hansen, som i stedet kom til at handle med tele- og it-udstyr hos TDC og forskellige Apple-forhandlere og nu har 14 års jubilæum i Humac.

Sorry.
–
Free PSD mockups: http://feliperizo.co
Rosévinen er ifølge arrangørerne i fremgang i disse år, blandt andet fordi der bliver produceret mere interessant rosévin end tidligere. Foto feliperizo.co/Unsplash

”Jeg elsker at så et frø og sætte ting i gang. Og så ser jeg optimistisk på tingene. Jeg forstår ikke dem, der hellere vil brokke sig. Tidligere klagede folk over, der ikke var parkeringspladser nok her i centrum. Siden var de utilfredse med, at de var for dyre. Og i dag er det fremkommeligheden, der bliver klaget over,” siger han.

”Pas på med den negative spiral. Vi vil jo alle sammen gerne have en spændende bymidte, så pyt med, at vi skal holde i kø. Når jeg skal rundt i byen, tjekker jeg ruten på forhånd og bruger køreturen på at lytte til en podcast. Så er det altså heller ikke værre,” siger Jakob Søfelde-Hansen, som om to uger er med til at afholde Rosé Festival Odense for anden gang.

Der plads til 1500 deltagere til Rósefestivalen, som foregår lørdag 11. maj, og arrangørerne tror på udsolgt i år.

”På nuværende tidspunkt har vi allerede solgt lige så mange billetter, som vi gjorde sidste år, og vi har stadig knap to uger at sælge i. Jeg tror, vi får udsolgt i år,” siger arrangøren, som er stolt over, at alle de vinhandlere, der deltager, er lokale.

”Udover at lave en festlig dag, hvor alle gæster lærer noget om rosévin, handler det også om at tale det lokale butiksliv op. Inden længe kører letbanen, og så skal vi være klar med et stærkt handelsliv her i midtbyen,” siger Jakob Søfelde-Hansen.

Da festivalen blev afholdt sidste år, stod Morten Skytte fra Odense Aafart, Eva Pasgaard fra Brandts og Jakob Søfelde-Hansen bag. I år er det Morten Skytte og Jakob Søfelde-Hansen, der står med ansvaret, da Eva Pasgaard er blevet Tinderbox' lokale ansigt i Odense.