Jan Milling har drevet hotel i Odense i 25 år og er 'skidestolt' over byens udvikling. I dag ejer han sammen med sin kone 10 hoteller, og inden længe rykker kædens administration ind i et renoveret pakhus på Odense Havn.

”Odense er igen en af de absolut bedste byer i Danmark at bo og drive virksomhed i. Vi må være ærlige og sige, at København og Aarhus er nummer 1 og 2, men Odense har fået sin position som nummer 3 tilbage,” siger 53-årige Jan Milling, som sammen med sin kone, Dorte, ejer og driver 10 hoteller i Odense, Aarhus, Aalborg, Middelfart, Kolding og Maribo.

Ægteparret købte sit første hotel i Odense for 25 år siden, og ifølge Jan Milling er det odenseanske erhvervsliv de senere år blevet langt bedre til at samarbejde end tidligere. Samtidig er han imponeret over de mange kulturelle arrangementer og festivaller, som finder sted hen over året.

Milling Hotels har købt og istandsat det gamle kornpakhus på Sverigesgade 6. Farven på vinduer og porte har kommunen bestemt, så de matcher Muus' Pakhus ovre på Siloøen.

”Med Tinderbox troede jeg ikke, det kunne blive bedre, men så kom der lige to Ed Sheeran-koncerter. Det er så vildt, og jeg er skidestolt over Odenses udvikling,” siger Jan Milling, som også roser HCA Festivals, Blomsterfestivalen og Odense Film Festival.

”Vi støtter så meget, som vi kan. Odense har momentum, og det skal vi bakke op om,” siger Jan Milling, som også glæder sig til, at letbanen begynder at køre om to år.

”Det har været lidt hårdt at have to hoteller på Østre Stationsvej lige ud til letbanebyggeriet, for entreprenørene går jo tidligt i gang om morgenen. Jeg tror, vi har tabt mindst en halv mio. kr. i ren fortjeneste, fordi vi har været nødt til at kompensere gæsterne for gener,” siger Jan Milling og fortæller, at det især er lastbilernes bakke-alarmer, der har irriteret de sovende gæster.

Udover et enkelt duepar, Romeo & Julie, som har overlevet den gennemgribende renovering, er Milling Hotels de foreløbig eneste beboere i det gamle pakhus fra 1925. Men både stuen og 1. sal på hver 550 kvadratmeter bliver snart sat til leje.

”Men nu ser vi fremad og forventer, at letbanen giver os og vores gæster en masse tilbage,” siger hoteldirektøren, som også kan glæde sig over, at familiens hotelkæde har det så godt, at det er blevet nødvendigt at etablere et nyt domicil i et gennemrenoveret pakhus på Odense Havn.

”Vi har kun 130 kvadratmeter til administration oppe på Østre Stationsvej, og det er altså for lidt,” siger Jan Milling, som i stedet har købt pakhuset Sverigesgade 6, som blev opført i 1925 for Fyens Andels– og Foderstofforening.

”Det havde stået tomt i mange år, der var mange frostskader, og fugerne var slidte. Men vi faldt for den solide, grundmurede bygnings linjer, og jeg sagde til Dorte, at det kunne jeg godt få til at fungere,” husker Jan Milling.

Jan Milling er tømreruddannet og sparsommelig, når det er muligt. Så i stedet for at købe plankeborde ude i byen, savede han selv nogle planker op, bejdsede dem og konstruerede en serie spise- og mødeborde til ejendommen.

”Men så kom vi indenfor, og der mødte os et skrækkeligt syn. Jeg var rystet og troede, jeg havde taget munden for fuld. Alt var helt slidt ned, og vi havde folk med åndedrætsværn på til at fjerne to containere med duelort, før vi kunne komme i gang med selve renoveringen,” siger Jan Milling, som i dag er stolt over bygningen.

”Her er en fantastisk atmosfære og udsigt. Vores sjæl havde ikke passet ind i et nybygget glashus,” siger Jan Milling, som er tømreruddannet og har gjort det til familievirksomhedens speciale at købe slidte hoteller og selv renovere dem,

”Når vi køber et hotel, må det gerne se lidt træt ud. Så rykker vi ind med vores egne håndværkere og får sat det i stand, sådan som vi gerne vil have det til at se ud,” siger hoteldirektøren, som kan glæde sig over, at folk gerne vil overnatte på familiens renoverede hoteller.

Jan Milling er stolt over, hvordan det slidte gamle pakhus er blevet totalrenoveret, men med respekt for den snart 100 år gamle bygnings sjæl og arkitektur.

I fjor kom Milling Hotels ud med at overskud før skat på 15 mio. kr., og selskabets egenkapital er nu oppe på 128 mio. kr.

”2019 bliver også et fantastisk år. Vores hidtidige ambition hed '10 i 20' og gik ud på, at vi ville have 10 hoteller i 2020. Det mål indfriede vi allerede i år, da vi købte Ritz i Aarhus. Vores nye ambition hedder '20 i 20' og går ud på, at vores overskud før skat skal op på 20 mio. kr. i 2020,” siger Jan Milling, som siden 2015 har haft en professionel bestyrelse til at presse sig.

”Midlet til at nå målet er god service. Det kan lyde banalt, men god service går aldrig af mode. Heldigvis er alle vores medarbejdere meget servicemindede," siger Jan Milling, og nævner, at det er medarbejderne selv, der via hotellets kvalitetskoncept POMES (Pludselig Opstået Mulighed for Exceptionel Service) vælger den kollega, der hver måned har ydet den bedste service.