HCA Festivals satser på det sikre, men vil også gerne overraske sit publikum indenfor rammerne af H.C. Andersens univers.

”Den dag, hvor vi udelukkende satser på det sikre, har vi mistet modet. Det må ikke ske. Vi vil gerne udvikle os, og derfor er vi heller ikke bange for, hvis vi en gang i mellem rammer uden for skiven,” siger formanden for HCA Festivals, erhvervsmanden Brian Djernes.

Allerede da festivalen blev etableret i 2012, var den dristig og ukonventionel i sin konstruktion, for det var en gruppe erhvervsfolk uden branchekendskab, der gik i gang.

”Ingen af os vidste noget om, hvordan man arrangerer en kulturfestival. Men vi vidste, hvordan man driver forretning. Ved at teame op med mennesker med indsigt i kunst og kultur, er vi vokset år for år,” siger Brian Djernes, som ejer Cane-line, der designer og producerer møbler.

Både som erhvervsmand og som skatteborger i Odense er han glad for at stå i spidsen for en festival, hvis offentlige tilskud er faldet relativt, siden begyndelsen i 2013.

”Dengang udgjorde Odense Kommunes tilskud en tredjedel af budgettet. I år er kommunens andel faldet til en femtedel,” siger formanden for HCA Festivals, der i år har et samlet budget på 23 mio. kr. mod 10 mio. kr. det første år.

Den daglige festivalfinale foregår i år ved Munke Mose, hvor H.C.Andersen-eventyret 'Klokken' i en abstrakt genfortælling vil blive vist på et 40 x 20 meter stort vandspejl, der gør det ud for et lærred. Illustration: PR/HCA Festivals.

”Jeg er stolt over, at det er erhvervslivet og borgerne i Odense, der driver og har ansvaret for HCA Festivals, og ikke Odense Kommune. Vi er lykkelige for de penge og den energi, som kommunen bidrager med. Men jeg har det godt med, at HCA Festivals er vores ansvar. Så slipper Odense Kommune for en masse bøvl og kan koncentrere sig om at drive kommune,” siger Brian Djernes, som er begejstret for, at så mange borgere er med til at arrangere festivalen.

”Vi kalder os 'De Åbne Armes Klub'. Alle, der har kritik, en god idé eller nyttig viden, vil vi gerne involvere i planlægningen og driften af festivalen,” siger formanden og fortæller, at festivalens mange arbejdsgrupper også er bredt sammensat.

”I vores komiteer, der står for de forskellige områder og temaer i festivalen, sidder der folk med indblik og erfaring i de relevante områder af kulturlivet. Men der sidder også altid en eller to repræsentanter fra erhvervslivet, som har fokus på, at deadlines og budgetter bliver overholdt,” siger Brian Djernes og fortæller, at knap 180 virksomheder nu støtter HCA Festivals.

Formanden for HCA Festivals, Cane-line-indehaver Brian Djernes, vil både professionelt og personligt gerne være med til at gøre Odense til en mere attraktiv by at bo, studere og drive virksomhed i.

”Man kan have mange motiver for at støtte. Min egen virksomhed producerer i Indonesien, eksporterer til 100 lande, men under 10 procent af omsætningen ligger her i Danmark. Jeg tror ikke, vi sælger flere stole i Danmark, fordi vi støtter HCA Festivals. Men vi kan være med til at sikre, at Odense og Fyn er et dejligt sted at bo, og det gavner vores rekrutteringsmuligheder,” siger Brian Djernes, som mener, at Odense allerede har rykket sig markant.

”Min egen datter var overbevist om, at hun en dag ville til København og læse. Men i dag er Odense med inde i overvejelserne. Jeg tror, at for mange unge var Odense førhen slet ikke inde i de deres begrebsverden som en konkurrent til København og Aarhus. Det er byen i dag,” siger Brian Djernes.