Peter Albrechtsen er en af filmbranchens mest brugte lyddesignere.     Nu er han en del af OFF Odense International Filmfestival.

Når du ser en film, tænker du måske ikke over den. Men når den er væk, er filmen ikke rigtig en film.

Lyden i filmen er et overset virkemiddel, hvis du spørger Birgitte Weinberger, der er leder af OFF - Odense International Filmfestival.

Birgitte tager Odense med ind i filmens og ikke mindst lydens maskinrum, når hun laver festival med lyddesigner Peter Albrectsen. Den prisvindende lyddesigner er nemlig ”Årets Kunstneriske Profil” på festivalen.

Peter har lavet lyd til et hav af danske film og serier eksempelvis Supervoksen, julekalenderen Tidsrejsen, Mænd Der Hader Kvinder, Underverden, Idealisten mm.

Udover at han har vundet en Bodilpris og en Reumert for arbejdet med spillefilmen Idealisten, har han optaget lydeffekter til den internationale film Dunkirk, som vandt en Oscar-statuette for sin lyd.

Netop lydeffekter er Peter Albrectsens kreative legeplads. Han samler på lyde, som han bruger i film.

- Hovedpersonens motorcykel i filmen Underverden er lyden af en tasmansk djævel optaget i zoologisk have. Og lyden af bombeflyet, der styrter igennem den grønlandske is i Idealisten, er det lyden af en plastikvandflaske, der krølles sammen. Og lyden af den onde heks, der flyver igennem luften i filmen Vildheks, er faktisk lyden af min gamle vaskemaskine, der centrifugerer, fortæller han.

På OFF- Odense International Filmfestival vil Peter lave aktiviteter om filmlydens magi. Hvad Peter kommer til at betyde for OFF og Odense i filmfestivalugen, fortæller Birgitte om her.

Hvad betyder det for Odense, at lyddesigneren Peter Albrectsen er en del af festivalen.

-Vi vil gerne invitere odenseanerne ind i maskinrummet bagved den røde løber, glimmer og glamour, som mange forbinder film med. Vi får mulighed for at se film fra en anden vinkel ved at komme backstage og opleve filmhåndværket.

Hvordan kommer han til at påvirke festivalen?

-På festivalen har han fem aktiviteter om filmens lyd. De har alle fokus på sanselighed. Udover at al god kunst skal kunne forstås og afkodes, så skal det også kunne sanses. Musikken er en fysisk sanselig oplevelse. Peter sætter fokus på, hvad det er lyd kan gøre ved os.  Det gør han bl.a. sammen med filmkomponisten Jonas Struck og filminstruktøren Christiane Rosendahl.

Hvad har Peter Albrechtsen med OFF – Odense International Filmfestival og kortfilm at gøre?

-Han var elev på en af vores tegnefilmsworkshops tilbage i 90’erne. Den allerførste film, som han var med til at lave, var faktisk på OFF. Det var her, han første gang mærkede magien ved filmmediet. Efterfølgende har han lavet en række kortfilm, som er blevet vist på festivalen.

Modsat instruktøren eller skuespilleren er lyddesigneren ikke så kendt et ansigt. Hvad nu hvis gæsterne ikke aner, hvem han er?

-Kendisfaktor er ikke relevant hos os.  Vi ligger stor vægt på fagligheden. Vi er jo filmens laboratorium.

Han er en af de mest brugte lyddesignere overhovedet med en faglighed, som har skabt ham et navn langt udover landets grænser. Han arbejder i hele verden med den her side af filmen, som er lidt hemmelig.

Hvorfor er lyd vigtig, når det kommer til film?

-Lyden i filmen tænker du ikke over. Du sanser det bare. Lyd og musik er bare noget af det mest en-til-en- følelse i vores liv. Der er mange minder forbundet med musik og lyde. Vi sanser rigtig meget af verden igennem ørene. Når det underbygger det, vi ser med øjnene, så giver 2 og 2 mere end 4. Derfor er lyden så vigtig et virkemiddel i filmen. Tænk bare på en gyserfilm. Filmen er ikke uhyggelig, hvis det er uden lyd.