Else-Marie Schjerning vidste ikke noget om smykker og ædelsten, da hun som 18-årig kom i lære hos C. Antonsen i Vestergade. Nu ejer og driver hun på fjerde år forretningen med overskud.

”Jeg har altid være glad for at arbejde. Jeg søgte mit første job på min 13 års fødselsdag, og op gennem teenageårene havde jeg tit to-tre job af gangen,” siger 34-årige Else-Marie Schjerning, som til gengæld intet vidste om smykker, da hun som 18-årig handelsstudent kom i lære som butikselev i C. Antonsen Guld- & Sølvsmedie i Vestergade.

”De få smykker, jeg havde på det tidspunkt, var købt i H&M. Men jeg blev hurtigt fascineret både af smykkerne, håndværket og relationen til kunderne herinde,” siger Else-Marie Schjerning, der ellers ville have været blomsterbinder eller bibliotekar som barn.

Else-Marie Schjerning har lange arbejdsdage seks dage om ugen og er glad for, at hun har en tålmodig kæreste, som selv har travlt som konsulent i svinebranchen.

”På handelsskolen drømte jeg om at blive revisor eller arbejde i en bank. Men stemningen herinde - både i butikken og på værkstedet – fik mig til at ændre planer,” siger Else-Marie Schjerning, som både skulle lære at sige 'De' til kunderne, holde døren og kende forskel på guld og sølv.

”Min læremester, Claus Antonsen, og mine kolleger var heldigvis meget interesserede i at dele ud af deres store viden. Jeg har hele tiden fået ny viden og nye udfordringer, som jeg har grebet,” siger Else-Marie Schjerning, som undervejs har uddannet sig til ekspert i ædelsten, den såkaldte gemmolog-uddannelse, og er blevet eksamineret diamantgraderer.

På værkstedet laver guldsmedene smykkerne fra bunden. Foto: PR/C. Antonsen Guld- & Sølvsmedie.

Allerede som 25-årig fik hun i forbindelse med forretningens 100 års jubilæum i 2010 valget mellem en diamant og en medarbejderaktie af den daværende ejer, Claus Antonsen, som gerne ville i gang med et glidende generationsskifte.

”Det var ikke noget svært valg, selv om jeg er glad for diamanter. Dels var forretningen veldrevet, så med et medejerskab ville der sikkert blive råd til endnu flere diamanter. Dels ville jeg rigtigt gerne drive forretningen videre i familien Antonsens ånd og med deres værdier,” siger Else-Marie Schjerning, som frem mod 2016 gradvist overtog det fulde ejerskab af forretningen, hvilket hun i dag er glad for.

”Det går godt i forretningen, takket være vores medarbejdere og vores kunder. Vi sælger ikke kun kostbare smykker, men virkeligt godt håndværk, som afspejler vores kunders ofte meget personlige ønsker,” siger indehaveren.

Hun fortæller, at mange kunder selv er med til at designe deres smykker og undervejs i fremstillingen ofte kommer forbi forretningen for at se, om perler, sten og design passer sammen.

"Jeg føler mig privilegeret over at have overtaget så klart et koncept, som det er nemt at være tro imod. Vi har en stærk historie, meget dygtige medarbejdere og trofaste kunder,” siger Else-Marie Schjerning. Foto: PR/C. Antonsen Guld- & Sølvsmedie.

”Tit bliver smykkerne skabt til en speciel lejlighed og er måske oveni købet lavet af guld, som er smeltet om fra andre smykker, som har haft en betydning for familien,” siger Else-Marie Schjerning, som er vant til lange arbejdsdage.

”Jeg er meget taknemmelig for den arbejdsmoral, jeg har fået med hjemmefra. Min far er smed, og min mor er invalidepensionist, så vi har aldrig haft særligt mange penge mellem hænderne," siger hun.

"Men de er kæmpe forbilleder og har lært mig, at det hele ikke behøver være lige nemt, men at man kan opnå det meste, hvis man vil arbejde hårdt for det,” siger den 34-årige indehaver af den knap 110 år gamle guld- og sølvsmedie, som først for nylig har oprettet profiler på Facebook og Instagram.

”Vi har hidtil foretrukket at kommunikere via vores udstillingsvinduer. Men i takt med, at mange af vores kunder i dag er yngre mennesker, har vi på flere fronter valgt at åbne os mere som virksomhed mod omverdenen. Men vi beholder vores diskretion,” siger hun.