25-årige Elise Buch vil gerne kunne leve af at sætte farve på folks tilværelse, men selv med 186.000 følgere på YouTube og 161.000 på Instagram er det et hårdt og til tider ensomt arbejde.

”Jeg misunder somme tider folk, der har almindelige job. Men jeg er nok en Rasmus Modsat-type, der må gå mine egne veje. Selv om det fandme tit er hårdt,” siger Elise Buch, der i morgen åbner kælderbutikken Bohemian Wonders på Sdr. Boulevard.

”Jeg savner at se nogle mennesker. Samtidig vil jeg gerne være med til at vise folk, at farver er dejlige - også på tøj. Der er alt for mange, der bare går i sort, og det er lidt trist, at de ikke tør skille sig ud fra mængden,” siger Elise Buch.

Elise Buch i gang med at indrette sin kælderbutik på Sdr. Boulevard, hvor hun også har lager og pakkeri. Foto: PR/Elise Buch.

Hun har 350.000 følgere på sociale medier, men fordi de er spredt både aldersmæssigt og geografisk over hele verden, er det meget få tusinde kroner, hun tjener på sin SoMe-popularitet om måneden.

”Jeg har ambassadøraftaler med to firmaer, og det er alt. Den barske sandhed er, at jeg er nødt til at have tre-fire forskellige job ved siden af, for at få det til at løbe rundt. Jeg har heller ikke råd til at hyre folk, så jeg laver stort set det hele selv,” siger Elise Buch, som selv fotograferer, filmer, redigerer og kører sine sociale medier.

Hun er uddannet multimediedesigner og har drevet Bohemian Wonders som webshop i halvandet år. Men det var ikke planlagt, at webshoppen på et tidspunkt skulle suppleres med en fysisk butik, hvor man kan købe både vintage og nyt.

”Det er underligt, hvordan vi navigerer rundt i livet. Jeg har aldrig haft nogen karriereplan. Som barn græd jeg endda, når min mor ville snakke om min fremtid,” siger Elise Buch, som også selv har bygget sin hjemmeside, kører webshoppen og pakker og sender de kjoler og tørklæder, hun sælger.

”Mit forhold til de sociale medier er efterhånden lidt anstrengt, selv om jeg da bruger dem til at skabe opmærksomhed omkring min forretning. Men dels er de blevet meget dyre at bruge, dels er det helt håbløst, så lidt man efterhånden kan agere med sine venner,” siger Elise Buch, som forsøger at være ærlig i sine opslag.

”Jeg håber ikke, jeg er med til at skabe en perfekthedskultur hos ungdommen. Jeg fortæller også om mine dårlige dage, men jeg forsøger ikke at fokusere på for eksempel deller eller dobbelthager, som der også er nogen, det gør,” siger Elise Buch, som mener, det største ansvar ligger hos forældrene, som skal følge med i deres børns liv.

Elise Buch har tidligere haft dreadlocks, hvilket var en del af hendes profil på sociale medier. Da hun redte dem ud, forsvandt der nogle tusinde følgere på Instagram. Foto: PR/Elise Buch.

”Jeg forsøger ikke at løbe fra mit ansvar. Men jeg er en lille fisk i sammenligning med for eksempel The Kardashians. Der er så meget skidt derude, at forældrene er nødt til at tage ansvar. De skal tale med deres børn om, hvad de ser på nettet, og sørge for, de får nogle sunde værdier,” siger Elise Buch, som trods sin skepsis ikke vil slippe de sociale medier.

"Jeg elsker at dele mine historier og mine billeder med andre," siger hun.