Med over 182.000 YouTube-abonnenter og 164.000 følgere på Instagram er 24-årige Elise Buch den største influencer i Odense. Men selv om hendes online-eventyr har givet hende frihed, har livet som kendt på de sociale medier også en bagside.

"Billeder er nok altid det, jeg vil vende tilbage til," siger Elise Buch, som med 164.000 følgere alene på Instagram har et stort publikum. Instagram er Elises primære medie. Det var på Instagram, hun først rigtigt udfoldede sig online, og det er her, hun kan vise sine fotografier og skabe en stemning.

"Det er så underligt. Jeg ved ikke, hvordan det er sket, for jeg føler bare, det er sket. Jeg har aldrig været typen, der sidder og planlægger og siger 'hvis jeg gør det her, så sker det her'."

Den drømmende vintagestemning og en eklektisk, alternativ stil præger Elises Instagram-æstetik. Og så er der lige hendes dreadlocks. De har tjent hende godt, men hun reder dem snart ud!

På Youtube har Elise 182.500 følgere, hvilket hun selv har svært ved at forholde sig til. Det er rigtig mange mennesker. Elise husker stadig følelsen, da hun ramte de første 2500 følgere på Instagram. "Det var FEM gange så mange, som gik på min folkeskole i Bellinge."

Siden er tallene bare vokset. Hun forklarer selv meget af sin popularitet med, at hun var tidligt ude med brugen af YouTube, hvor hun startede i 2014.

"I dag er der langt flere, der bruger mediet, end der var dengang, så man skal være meget mere bevidst om at have et tydeligt budskab, et purpose, hvis man vil differentiere sig."

En af Elises tidligste Youtube-videoer, fra marts 2014. På Youtube er Elise meget mere nede på jorden, og hendes videoer er f.eks. tutorials, uformelle snakke eller en tur i genbrugsbutikken 

Under 10% af hendes følgere er danske!

Elise Buch snakker og skriver engelsk på sine profiler, og hun fortæller, at syv procent af følgerne nu er fra Danmark. Tidligere var det under to procent. Det var i sin tid primært hendes amerikanske følgere, der bad hende lave video. Hun kastede sig ud i det med en vis nervøsitet og med ret lange pauser imellem videoerne. I dag bestræber hun sig på at uploade en ny video to gange om ugen for at holde engagementet og kontakten med sine subscribers.

At Elise er bosat i Danmark og har sit publikum i udlandet, gør det sværere for hende at få betalte samarbejder op at køre. Det har derfor endnu ikke været en guldgrube for Elise, hvis bankrådgiver refererer til hende som 'ludfattig'. Der er mange, der kontakter hende med ønske om samarbejde, og hun takker ja til betalte samarbejder, når det giver mening.

"Jeg føler nada ansvar"

Elise Buch er meget kategorisk i sit svar på spørgsmålet om, hvor vidt hun har et samfundsmæssigt ansvar overfor sine følgere: "Det er masserne, der bestemmer, hvad der bliver the shit. Det er forbrugernes skyld, at der findes typer som Kardashian-familien, der kan tjene så mange penge på så lidt. Og se på alle de slags reality-programmer der er."

Elise mener dog, det er influencernes ansvar at markere overfor følgerne, når der er tale om et betalt samarbejde. Og det er godt, der stilles krav, for forbrugernes skyld. "Det er bare påfaldende, at man så i film kan smide om sig med reklame, uden nogen krav overhovedet," siger hun.

I 2018 startede hun sammen med en anden firmaet Wonderlocks. Wonderlocks startede på Instagram som et community for folk med dreadlocks, 'dreadheads'. Den magasin-agtige æstetik har givet Instagram-kontoen over en kvart million følgere, og i 2018 valgte Elise at bruge communityet som sit afsæt for at etablere en webshop. Driften og markedsføringen bruger Elise pt. mellem 6 og 10 timer på om dagen - men hun har endnu ikke fået udbetalt løn for sit arbejde med webshoppen.

"Jeg kunne godt tænke mig ikke bare at være 'hende med dreadlocksene' mere."

Om et par uger, lige inden hun fylder 25, har Elise besluttet sig for at rede sine dreadlocks ud. Med undtagelse af en enkelt, længere pause, har hun haft de filtrede krøller i 6 år. Det kvarte af hendes liv. Hun har været glad for dem, men oplever, at de godt kan begrænse hendes udtryksmuligheder. Folk forventer f.eks., at hun er veganer, stemmer enhedslisten og ryger sjove ting, mener hun.

Elise afslører ikke, hvad hun stemmer, men hun ryger i hvert fald ikke - og forsager faktisk heller ikke kød i mindre mængder.

Det samme forhold har hun til tider til sin onlinetilværelse. Selv om Elises følgere primært bor i andre lande, og hun ikke bliver stoppet på gaden til daglig, kan det være svært bare 'at blive mødt som menneske', når man har en masse indhold liggende på nettet. Elise har oplevet, at folk, hun møder under mere private forhold, allerede føler, de kender hende. Men det er ikke hele Elise, hun deler på nettet, peger hun på. Især når man som hende lægger en stor del af sit liv til skue under sit eget navn, kan det være svært at blive mødt på lige vilkår, og det vil hun ikke anbefale nogen at gøre i dag. Man bliver simpelthen 'for let at finde' - både online og offline.

Elises Odense

Elise har travlt med både webshop og pleje af sine profiler, følgere og konti på nettet. For at holde kontakten til 'den virkelige verden' og komme ud blandt mennesker har Elise et helt almindeligt betalt butiksjob i Genbrugshallerne på Rødegårdsvej, hvor hun gerne arbejder et par gange om ugen. Og når hun skal være social, så prioriterer hun også, at komme ud og 'se på mennesker'.

"Her er bare så roligt. Jeg kan virkelig virkelig godt lide stemningen herinde. Det minder måske også bare lidt om min lejlighed. Store glasvinduer og meget lyse lokaler er ikke mig. Jeg kan bedre lide det lidt mørkt og lidt hyggeligt."

Det kan være over en kold cider på yndlingsstedet, Den Smagløse Café i Vindegade. Men det kan også være en tur på Arkaden Food Market, når de viser håndboldkamp. Arkaden og Storms Pakhus er favoritterne, når hun skal ud og spise med vennerne. Elise kan slet ikke forestille sig et Odense uden. Af andre hyggelige steder nævner Elise Munke Mose, området ved Brandts og Vintapperstræde.

Elise er vild med pomfritter, og foretrækker sweet potato fries fra Ottos på Arkaden, som vist her. Andre favoritter er fritter fra Marcellos, Burger Anarchy og Burger Shack. Hun mener, den bedste chili-mayo fås på McDonalds!

Selv om Elise Buch har boet i Odense hele sit liv, har hun ikke noget lidenskabeligt forhold til byen.

"Odense er tryg, men jeg er hverken imponeret over, hvad der sker kulturelt, eller over den igangværende byfornyelse" siger Elise, som bl.a. efterlyser flere happenings.

Fra et branding-perspektiv mener hun, at den eventyrlige H.C.-Andersen-vinkel er vejen frem for Odense. Flertallet af hendes udenlandske følgere har nemlig et blik på Odense - og Danmark i det hele taget - som eventyrlig og romantisk. Og det, der tiltaler turisterne, burde man værne om i hendes optik, i stedet for at grave byen op, ensrette og modernisere.

Elises bedste råd til dig med en iværksætter i maven?

"Hvis du vil sælge et eller andet, hvad enten det er varer eller et budskab, så har det aldrig været nemmere at gå i gang! Bare det at komme i gang på Instagram eller sætte en lille webshop op på fx Shopify. Man behøver ikke tænke, man skal have styr på det hele, inden man går i gang, for man lærer jo undervejs. Men man har bare så mange muligheder i dag. Så hvis man har lyst til et eller andet, hvis man har en idé. Så skal man bare gøre det," siger hun.

" Man kan komme langt for et budget på 5000 kroner, og så har man da prøvet det af, i stedet for at gå og ærgre sig over ikke at have forsøgt," siger hun.