Stine og Jacob Larsens lever af at kunne se ind i fremtiden. I morgen er det 25 år siden, de åbnede Dr. Adams, hvor de præsenterer tøj, inden det bliver moderne.

Hos Dr. Adams i Pogestræde er det in at have kant.

”Vi vil favne det, der er lidt anderledes,” siger 50-årige Stine Larsen, som sammen med sin 47-årige mand, Jacob Larsen, åbnede butikken Dr. Adams i juni 1994.

I anledning af jubilæet har Dr. Adams i et eksklusivt samarbejde med Nørgaard paa Strøget designet en bluse i butikkens signaturfarver.

”Dengang ville vi lave noget, som ikke allerede fandtes. Vi ville gå mod strømmen og satse på unge designere, inden de blev kendte,” siger Jacob Larsen, som sammen med sin kone stort set har holdt ved den strategi gennem 25 år.

I dag strækker butikken sig over tre byhuse, hvoraf parret ejer de to, og der er 11 ansatte i virksomheden, som udover den fysiske butik også består af en stadig voksende webshop.

”Vi lever af, at det er så sindssygt mange i Odense, der har god stil. Det er så vores opgave at finde noget tøj, som vi tror, er anderledes, men som ikke er helt umuligt at sælge,” siger Jacob Larsen fra Dr. Adams, som de første år efter åbningen i 1994 ikke solgte særligt meget tøj.

Ægteparret Stine og Jacob Larsen har drevet Dr. Adams siden 1994 og undervejs fået to børn, der i dag er 15 og 20 år.

”Der var mange 0-dage, hvor vi slet ikke solgte noget. Heldigvis var vi på det tidspunkt én af de eneste butikker, som solgte Carhartt. I 1996 blev deres hættetrøjer pludseligt vildt populære, fordi Kim Bodnia gik med én i en første Pusher-filmen. Det gav kunder i butikken,” siger parret.

Derfor begyndte de at rejse i pendulfart til Carhartt-grossisten i København og hente varer. To år efter kunne de inddrage naboejendommen for de penge, som de havde tjent ved at sælge Carhartt-tøj.

”Dengang var Carhartt i de flestes øjne kun arbejdstøj, men vi troede på det,” siger Jacob og Stine Larsen, som flere gange har haft gavn af at stole på deres intuition.

Italienske Marnis bud på en kortærmet herreskjorte. Prissedlen siger 2400 kroner.

Både da de fra begyndelsen begyndte at sælge tøj fra en ung dansk designerduo ved navn Munthe Plus Simonsen, og da de nogle år senere faldt for det japanske brand Comme des Garçons.

“Der gik fem år, før vores kunder begyndte at tage Comme des Garçons til sig. Siden er det blevet ét af vores bedst sælgende brands nogensinde,” siger Stine Larsen, som altid har stolet på sin egen dømmekraft.

Da hun en aften i november 1993 tog på Cuckoo's Nest og mødte Jacob, var hun heller ikke i tvivl.

Stine har udviklet butikkens grafiske udtryk, hvor rød, blå og hvid møder prikker og håndtegnede bogstaver og figurer, mens Jacob Larsen har fod på økonomien.

“Da jeg fik øje på ham, vidste jeg bare, at ham ville jeg giftes med. Det var hans krøller, hans filtvest og hans stil. Han så meget international ud,” siger Stine Larsen, som kort efter flyttede sammen med Jakob, og et halvt år efter åbnede de butikken.

“Vi var enige om, at det skulle være en specialbutik i en sidegade. Min far, som også var i tøjbranchen, gav os det råd, at vi skulle have stativer med tøj stående ude foran forretningen, fordi gadevarer bare sælger godt. Men det råd har vi aldrig lyttet til. Vi vil have folk ind i vores butik og ind i vores univers,” siger Stine Larsen, som stadig rejser  til Paris, Barcelona, New York, London og Milano flere gange om året.

“Vi holder os skarpe ved at rejse, følge designere på Instagram og ved at lytte til vores medarbejdere,” siger parret, som omtaler deres personale som Adams Family.

I dag fylder Dr. Adams tre huse i Pogestræde, men i begyndelsen var der ingen, der købte deres tøj.

“Vi har tit medarbejderne med ud at rejse, for de er i høj grad med til at give Dr. Adams kant. Vi deler en fælles passion for mode, og til sammen har vi et stort netværk,” siger de to butiksindehavere, som gerne vil dele forretningens succes med personalet.

“Det er os, der har det endelige ansvar for de store beslutninger, men vi har uddelegeret meget ansvar til vores team. Ellers tror vi heller ikke, vil ville være i stand til at være så meget på forkant, som vi er,” siger Stine og Jacob Larsen.