Bureauindehaver Daniel Gjøde fra Stupid Studio har en ambition om, at vi begynder at rose og anerkende i stedet for at hate og skælde ud. Kampagnen #ordsmitter er finansieret af Odense Kommune, men Daniel vil have bevægelsen ud i hele landet.

”Jeg vil da meget hellere have at vide, at jeg har en fed skjorte på, end at jeg er en fucking nar. Vi bliver bare gladere, når vi får at vide, at vi er dejlige,” siger 40-årige Daniel Gjøde, som er taget på en mission for en bedre tone os mennesker imellem.

”Det gode er, at vi selv kan bestemme, hvordan vi taler til hinanden. Det kræver ikke specielle ressourcer eller evner at være anerkendende overfor dem, man møder. Det er et greb, vi alle kan bruge. Vi kan selv beslutte os for at sige noget sødt, næste gang vi møder en parkeringsvagt, en fodbolddommer eller en kollega, ” siger Daniel Gjøde og peger på, at anerkendelse avler anerkendelse.

Kampagnen indeholder også badges med gode forslag til, hvad man kan kalde hinanden, hvis man mangler inspiration.

”Ord smitter både i positiv og negativ forstand. Hvis man er blevet skældt ud, risikerer man selv at være negativ overfor den næste, man møder. Derfor opfordrer vi til, at man sætter en positiv bølge i gang, så det er de anerkendende ord, der smitter af på dem, man møder,” siger han.

Som indehaver af bureauet Stupid Studio har han været med til at lave kampagnen #ordsmitter for Odense Kommune. Som en del af efterårets budgetforlig finansierer kommunen kampagnen og den pulje penge, som interesserede i den kommende tid kan søge, hvis de har gode ideer til, hvordan man får kampagnen ud at leve i Odense.

Mens 40-årige Daniel Gjøde som ung uddannede sig til svagstrømsingeniør, arbejde han også som DJ og lavede flyers og anden form kreativ reklame. Efter en kort karriere som rådgivende ingeniør skiftede han spor, og siden 2006 har han drevet Stupid Studio, som også har en afdeling i København.

Men Daniel Gjøde vil gerne have kampagnen længere ud i landet, og derfor har han stiftet en forening, som alle kan blive medlem af gratis, og som skal bruges til at søge fonde fra.

”Det er min ambition, at #ordsmitter bliver til en landsdækkende bevægelse, for det er ikke kun i Odense, at tonen er blevet for hård,” siger Daniel Gjøde, som foretrækker bevægelser frem for reklamekampagner og gode råd fra en myndighed.

”Derfor er der heller ikke tale om en løftet pegefinder fra Odense Kommune. Vi vil hellere have bevægelsen til at boble nedefra. Som mennesker elsker vi at lytte til hinanden, for det er tit mere autentisk end at blive udsat for en massiv kampagne oppefra,” siger han.

De specialfremstillede Karma Knapper bliver stillet op rundt omkring i byen, når #ordsmitter afholder events. Når man trykker på knappen, hører man de ord, som gæsterne på Tinderbox indtalte i juni. 

”Derfor vil vi også gerne have, at bevægelsen bliver en form for folkeeje. Da vi gik i gang, holdt vi dialogmøder med forskellige grupper af danskere for at få deres input og forslag. Og på Tinderbox havde vi indrettet en Karma Box, hvor folk kunne komme og sige nogle positive ord til en mikrofon," siger Daniel Gjøde.

"De optagelser bruger vi til de Karma Knapper, som vi stiller op rundt omkring i fremtiden. Så kan man gå hen og trykke på knappen og høre en vildt fremmed sige nogle søde ting,” siger Daniel Gjøde, som bevidst har valgt at gå udenom de negative røster.

”Det er en gruppe, som vi nok aldrig kan nå. 'Haters gonna hate,' som man siger. Vi har valgt den positive tilgang, og jeg er meget optimistisk, for jeg tror, vi har brug for sådan en bevægelse. Og heldigvis kan vi aldrig løbe tør for komplimenter,” siger Daniel Gjøde.

Baggrundden for projektet var, at flere odenseanere i sensommeren 2018 blev overfuset i det offentlige rum af mennesker, de ikke kendte. Derfor besluttede byrådet i efteråret at bevilge 1 million kroner til en Tal Ordentligt-indsats, som nu er mundet ud i #ordsmitter-kampagnen samt en pulje på en halv million kroner, man kan ansøge, hvis man har initiativer, der passer ind i #ordsmitter. Læs mere på #ordsmitter's hjemmeside eller Facebook-side.