For direktør og medejer af emballagevirksomheden Plus Pack i det sydlige Odense, Camilla Haustrup Hermansen, er bæredygtighed både en passion og et vilkår.

”Herude var vi mindst lige så rystede som alle andre, da vi så de første billeder af en hval, der havde spist plasticposer. Først og fremmest fordi det var forfærdeligt for hvalen. Og fordi vi jo også er en del af plastindustrien, ramte det os nok ekstra hårdt,” fortæller 45-årige Camilla Haustrup Hermansen, som er medejer og direktør med ansvar for forretningsudvikling hos Plus Pack.

Plus Pack er specialister i at fremstille emballage til fødevareindustrien. Foto: Plus Pack/Rico Feldfoss.

Men i stedet for at forholde sig passivt, omfavnede virksomheden den nye virkelighed. Alle produktudviklere havde allerede været på uddannelse i bæredygtigt design, og hele virksomheden kunne nu begynde at arbejde strategisk for at indfri FN's tolvte verdensmål om bæredygtigt forbrug og produktionsformer.

”Bæredygtighed er efter min mening ikke længere et valg, men et vilkår. Ude i virksomhederne bør bæredygtighed ikke være kvalitetsafdelingens ansvar, men noget, som hører hjemme hos direktionen og i bestyrelseslokalet,” siger Camilla Haustrup Hermansen.

I maj i år fik hun Plastindustriens hæderspris for at have sat sig selv i spidsen for produktionen af mere bæredygtig plastemballage og for at have formuleret visionen om, at Plus Pack i 2030 vil levere 100 procent genanvendelige løsninger uden CO2-emissioner.

Camilla Haustrup Hermansen og Anders Top Haustrup er fjerde generation i virksomheden, som blev grundlagt i 1914 af N.J. Haustrup. Foto: Plus Pack/Rico Feldfoss.

”Vi tror på, det er det eneste rigtige. Vi gør klogt i at læne os ind i debatten og være med til at præge den. Debatten kan være meget følelsesladet, men på så alvorlig en dagsorden nytter det ikke noget, at man træffer vidtrækkende beslutninger alene på følelser. Derfor er det vores mission at være med til at sikre, at beslutningerne bliver truffet på baggrund af fakta. Ellers opnår vi heller ikke en reel positiv effekt,” siger Camilla Haustrup Hermansen.

Hun peger blandt andet på, at det ville udløse et enormt madspild verden over, hvis man forbød plast til emballage.

”Plastik er på mange måder et fantastisk materiale. Alligevel skal både plastproducenterne, os i emballageindustrien og vores kunder hele tiden arbejde på at finde mere bæredygtige produktionsformer og udvikle konkrete løsninger, som er lette at genanvende og frem for alt ikke belaster miljøet negativt,” siger Camilla Haustrup Hermansen fra virksomheden, hvor 40 procent af produktionen er af plast, mens resten er af aluminium.

De seneste år har den familieejede og -ledede virksomhed omsat for mellem 550 og 600 millioner kroner om året og haft overskud i omegnen af de 20 millioner kroner.

”Det er en forudsætning for at kunne indfri vores bæredygtige strategi, at vi også har en sund forretning. Vi vil også gerne vækste, men ikke for enhver pris. Lige nu er vi så heldige, at vi har mulighed for at indgå tætte udviklingspartnerskaber med kunder, også selvom vi ikke kan garantere, præcis hvornår vi har konkrete løsninger klar til markedet,” siger Camilla Haustrup Hermansen, som elsker sin rolle i virksomheden, hvor hendes bror er administrerende direktør.

Camilla Haustrup Hermansen er også aktiv i Plastindustriens Forum for cirkulær plastemballage og i projektet Fra Filantropi til Forretning. Foto: Plus Pack/Rico Feldfoss.

”Da jeg begyndte for 10 år siden, var det i en HR-rolle, som siden blev til en rolle som forretningsudvikler. Jeg er nok blevet hende, der disrupter virksomheden indefra og har en lidt aktivistisk tilgang til tingene,” siger Camilla Haustrup Hermansen, som er uddannet indenfor litteraturvidenskab og kulturformidling og tidligere har arbejdet med kommunikation og journalistik.

”Jeg forbeholder mig retten til at være nysgerrig. Jeg vil have, at vi som virksomhed er reflekterende i forhold til vores omverden. Og så er jeg typen, der helst skal tro på det, jeg gør, og i forhold til bæredygtighed er jeg ikke i tvivl,” siger hun.