Odenseanerne har taget genbrugs-iveren til sig: Børnetorvet på Cikorievej har ramt plet i tidsånden med deres fokus på bæredygtighed. Det første år markeres med en stor udvidelse af forretningen, der nu, på kundernes opfordring, også lader kvinderne sælge deres eget tøj.

Rikke, 33, fra Fraugde, og sønnen Lucas på 7 måneder er tit at finde iblandt Børnetorvets tøjrækker

"Vi synes, det er godt, det der med, at man genbruger ting i stedet for bare at købe og smide ud og købe og smide ud. Så vi passer lidt på miljøet ved at købe brugte ting."

Rikke Heidi Smidt er en af Børnetorvets trofaste kunder, og hun gør de jævnlige besøg til en læreproces for sin datter. 4-årige Rose er nemlig med til at forvalte de penge, familien tjener på at sælge hendes aflagte ting: "Denne gang går pengene til sommerferie. Min datter vil helt vildt gerne svømme med delfiner, så det skal de gå til denne her gang. Og hver gang de er med herovre, får hun lov til at vælge en ting. Så hun lærer, at hvis man kommer af med nogle ting, så kan man få noget nyt."

Apps som Reshopper og Trendsales, hvor du kan købe og sælge alt fra babylegetøj til luksustasker, har længe hittet blandt især danske kvinder.  På Børnetorvet kan du komme og købe andre privatpersoners brugte ting på 'neutral grund', uden at skulle koordinere med sælgeren, small talke eller prutte om prisen. Og det - kombineret med det store udvalg, og muligheden for at sælge sine egne ting - tiltaler altså mange. Børnetorvet er desuden meget aktive på Instagram og Facebook, hvor de løbende eksponerer nye varer, og det er med til at give nye kunder i butikken.

"Økonomisk er det jo også fantastisk at man sparer nogle penge."

Rikke både sælger og køber brugt tøj og udstyr til børnene hos Børnetorvet. Hun sætter en ny bod op ca. hver 3. måned, hvor hun lejer en stand i 3 uger ad gangen, som hun så fylder op et par gange om ugen. Det er både af miljøhensyn, men faktisk også en god forretning. I snit sælger familien for 2800-3000 kroner på en stand.

Et eksempel på, hvordan en stand hos Børnetorvet kan se ud - man køber en stand i x antal uger, som man må fylde op løbende, og betaler et gebyr, og en provision til Børnetorvet.

"Vi bruger det meget, og jeg har en veninde med i dag, som også bruger det. Og jeg har flere andre veninder, som også har stande her. Nogle gange mødes vi også bare herovre, bare for at få en kop kaffe, og så kan man lige kigge," siger Rikke, som også allerede har lejet en stand til at sælge sit eget tøj fra, efter Børnetorvet har åbnet op for den mulighed.

Det er vigtigt for ejerne at skabe hyggelige rammer omkring shoppingen. Bl.a. er der gratis kaffe og lege- og tv-rum til børn i alle aldre. Ejerne inviterer desuden til barselhygge en gang om måneden. 

"Det er jo alle typer mennesker der kommer herud".

De to iværksættere bag Børnetorvet, 27-årige Amanda Abdalkhani og 32-årige Anne Katrine Abdalkhani, oplever stadig, at der er en del odenseanere, som ikke har lyst til at købe brugt. Men de oplever, når de først får lokket skeptikerne ind i butikken, at de kan flytte noget hos folk, som får øjnene op for, at brugt sagtens kan være lækkert.  

Kvinderne fandt oprindeligt deres inspiration til forretningen lokalt hos Genbrugshallerne på Rødegårdsvej: "Vi syntes det var megafedt at være derude, men vi kunne bare ikke helt spotte børnetingene på samme måde, som vi gerne ville."

De to ejere Anne Katrine og Amanda Abdalkhani kan findes i butikken hver dag.

Derfra tog ideen hurtigt form, og deres forudsætninger for at starte op var gode: Amanda har en baggrund i marketing, og startede allerede som 19-årig som selvstændig med sin egen danseskole, og Anne Katrine har rigtig mange års erfaring med butiks-arbejde. De supplerer altså hinanden godt, og selv om de er svigerinder, er makkerskabet rigtig velfungerende - nok især fordi de respekterer hinandens styrker og har hver deres ansvarsområder.

"Nu hvor I skal udvide, kan I så ikke liiige lave til kvinder også?"

De to indehavere synes, at kundernes engagement er i top, og de oplevede, sagt med et glimt i øjet, at kunderne traf beslutningen om, at der også skulle sælges kvindetøj, 'hen over hovedet på dem'. De sidste par uger har der, ud over vente- og børnetøj, været fjorten stande til kvindetøj og accessories. Desuden har Børnetorvet netop udrullet et nyt forsimplet digitalt bookingsystem, så kunderne ikke længere skal booke over mail.

"Vi prøver virkelig at lytte meget til vores kunder. For det er dem, det handler om. De er utroligt dedikerede, og kommer løbende med nye ideer."

Odenses mødre har taget overvældende godt imod muligheden for at sælge deres brugte børnetøj i butikken på Cikorievej. Nu har de udvidet med kvindetøj og accessories - og det var faktisk langt fra ejernes egen idé.