Tommy Otzen var med til at opfinde den succesfulde læringsrobot KUBO, men var ved at brænde ud som direktør og forlod sidste år den daglige ledelse. Nu er han tilbage med et nyt start-up, hvor han vil lære danskerne at drikke bæredygtig iskaffe.

Hos Tommy Otzen er kaffen kold. Iskold.

”Hvis der var noget, jeg lærte i min tid i KUBO, så var det at undersøge og forstå et marked. Lige nu er der flere og flere især unge mennesker, der vender den sorte kaffe ryggen. Derfor tror jeg, der er et marked for bæredygtig iskaffe, lavet på kvalitetsbønner og rørsukker og uden alle mulige kunstige tilsætningsstoffer,” siger den 38-årige opfinder og serieiværksætter, der netop har sendt sine første flasker Copacabana Iced Coffee-koncentrat på markedet.

Tommy Otzen er uddannet civilingeniør fra SDU med speciale i lærings- og oplevelsesteknologi og var i 2015 med til at stifte KUBO Robotics. Virksomheden har udviklet en lille robot, som små børn kan programmere, selv om de hverken kan betjene en computer eller kode en traditionel robot.

Men fire år med arbejdsuger på 70 timer, stor interesse fra investorer og en vild ekspansion til flere lande satte sine spor.

”Det hele gik ekstremt hurtigt, og det skal det gøre i en vækstvirksomhed, men jeg var ved at brænde ud. Derfor valgte jeg at træde ud af virksomhedens ledelse, men beholde mine aktier,” siger Tommy Otzen, som forlod KUBO sidste forår og allerede få måneder senere stiftede Nordic Ice Coffee.

Tommy Otzen smagte sig gennem 200-300 forskellige slags iskaffe, som han selv bryggede og smagte til med rørsukker og naturlige aromaer, før han udvalgte sine fire smage.

”Jeg savnede iværksætteriet og friheden til at være kreativ og kunne opfinde den dybe tallerken hver morgen. Nu foregår det hele i mit eget tempo og for mine egne penge,” siger Tommy Otzen og peger på, at man i vækstfirmaer som KUBO skal bruge de penge, man får stillet til rådighed, så hurtigt som muligt.

”Investorer vil i sagens natur se resultater, og derfor har man travlt med at investere de penge, der bliver skudt ind. I Nordic Ice Coffee forsøger jeg derimod at strække pengene,” siger Tommy Otzen, som bor i bofællesskab og lejer sin bil ud gennem delebilsordningen GoMore.

Han har det seneste år lavet 200-300 prototyper iskaffe og undervejs eksperimenteret med forskellige bryggemetoder, bønner, ristninger og naturlige aromaer.

”Nu har jeg ramt et produkt, som både gør det let at lave en smagfuld iskaffe, uden at man selv skal brygge sin espresso og vente på, at den køler af. Man skal bare tage flasken ud af køleskabet, hælde en sjat op og tilsætte is og mælk eller for eksempel soyamælk, hvis man er veganer,” siger Tommy Otzen, som i sidste uge solgte 200 flasker iskaffe i to livsstilsbutikker i Vestjylland.

Den næste tid skal han ud og forsøge at sælge sine i alt fem varianter af iskaffe gennem udvalgte butikker, via sin hjemmeside og gennem en crowdfunding gennem COOP.

”Jeg har bedt om 37.000 kroner, og har allerede fået ordrer for knap 42.000 kroner, selv om runden først slutter på mandag,” sige Tommy Otzen.