Nina Winther mener ikke, man kan lære at male med oliefarver i Danmark, så hun tog til Barcelona og brugte tre et halvt år på at lære at male, som man gjorde i 1800-tallet. I dag lever hun af at male og undervise.

”Det giver en meget mærkelig form for tilfredsstillelse at skabe noget, hvor der ikke var noget. Det er en virkelig dejlig følelse, men også underlig. Udover et lærred og nogle farver var der jo ingenting, før jeg gik i gang,” siger 25-årige Nina Winther, som lever af at male oliemalerier og undervise i den stilart, der hedder realisme.

Nina Winther brugte hver formiddag og aften i mange uger på at male dette figurmaleri af en spansk mand, mens hun gik på Barcelona Academy of Art. Foto: PR/Nina Winther.

”Jeg fascineret af at kigge på et motiv og på de hér farver og så skabe noget, der har dybde. Jeg bryder mig ikke om fotorealisme, hvor maleren kopierer motivet, uden at rekonstruere det, det gør et maleri fladt. Jeg vil male fra liv, og jeg vil have maleriet til at komme ud af lærredet, når jeg er færdig,” siger den 25-årige kunstmaler, som bor til leje på en gård i Blommenslyst med sin kæreste, som også er maler.

”Jeg kan ikke lide betegnelsen klassisk maleri, for det lugter lidt kedeligt og leder tankerne hen på fede engle. Jeg tilstræber at male det, jeg ser, så levende som muligt, uden at det bliver en tro kopi,” siger Nina Winther, som har tegnet, siden hun var lille.

Nina Winther laver også bestillingsarbejder for kunder. Her er det en pige, som et odenseansk forældrepar har bestilt.

”Jeg skabte mine egne små verdener med mine tegninger. Desværre blev jeg også drillet med det, og på et tidspunkt var der en lærer, der kaldte mig et tågehorn, fordi jeg var så meget inde i mit eget hoved. Det var faktisk ydmygende,” siger Nina Winther, som blandt andet tegnede sine egne variationer over den kendte Find Holger-figur.

”Jeg lavede en hel bog, hvor Holger var skiftet ud med en kat, som jeg placerede forskellige steder i verden. Den var både i Arabien og ude i en jungle,” husker Nina Winther, som havde sine forældres støtte gennem sin barndom.

Et stilleben kan tage flere måneder at male.I den periode er det forbudt at flytte på opstillingen (til venstre). På maleriet (til højre) arbejder Nina Winther stadig på figurer og former, mens hun venter med farverne til sidst.

”De blev ved med at rose mig, og allerede som 10-årig vidste jeg, at jeg ville være kunstner, når jeg blev stor. På et tidspunkt drømte jeg også om at blive psykolog, pirat, skuespiller eller rockguitarist, men det gik over” siger Nina Winther, som efter ni år i folkeskolen gik tre år på Rudolf Steiner Skolen i Odense.

”Det var et fantastisk sted. Jeg måtte være, som jeg var, og blev ikke presset til noget som helst. Samtidig fik jeg for første gang anerkendelse af mine lærere for mine tegninger og malerier,” siger Nina Winther, der som 13-årig var begyndt at male med oliefarver.

Dette stilleben, der bærer titlen 'Brød og kvæder', brugte Nina Winther to måneder på at male og var hendes sidste værk på Barcelona Academy of Art. Foto: PR/Nina Winther.

”Jeg ville male med olie, fordi malerierne på museerne er malet i olie. Desuden er olie mere farvestabil og har en smukkere glans,” siger Nina Winther, der efter Rudolf Steiner Skolen begyndte at undersøge de forskellige kunstuddannelser i Danmark, men blev skuffet.

”Jeg er ked af at sige det, men man lærer ikke de gamle teknikker for oliemaleri på de danske akademier. Uddannelserne er blevet meget brede, for man skal også lære at lave projekter, installationer og bruge mange forskellige materialer,” siger den 25-årige kvinde, som i stedet fandt en skole i Barcelona, hvor man kunne tage en grundig uddannelse i oliemaleri.

Nina Winther lever af at sælge sine malerier og af at undervise personer, som gerne vil lære at male realisme.

”Det var en god, men hård tid. Vi gik i skole fra klokken 10 til klokken 22 og stod altid op, når vi malede, så vi ikke ændrede vores perspektiv, når vi gik frem og tilbage mellem motivet og staffeliet,” siger Nina Winther og fortæller, at de malede efter nøgenmodel om formiddagen og om aftenen, og malede stilleben om eftermiddagen.

”Vi brugte flere måneder på nogle af vores malerier. Det var anstrengende, men nu kan jeg håndværket,” siger hun.